Vrijdag is koelkastkijkdag

Vrijdag = Koelkast Kijkdag (Marloes van der Wiel)

Vrijdag = Koelkast Kijkdag

Vrijdag = Koelkast Kijkdag

Ze studeerde aan de Kunstacademie, maar ze werkt inmiddels in de sport. Wie bij Indoor Action of in de winkel van Runnersworld Arnhem komt, is haar vast wel eens tegenkomen. Haar enthousiasme werkt aanstekelijk en ik ben dan ook super trots dat ik jullie mag voorstellen aan onze nieuwste gastblogger. Kijk mee in de koelkast van Marloes van der Wiel!

Marloes wie ben je? Of beter gezegd: Wat doe je in het dagelijks leven?

Ik werk bij Indoor Action ben ik fitnesstrainer. Bij Runnersworld werk ik als verkoper en beheer ik de social media kanalen voor de winkels in Arnhem en Nijmegen.

En naast je werk sport je ook nog?

Ja, als alles meezit train ik vijf keer per week. Dat bestaat uit drie keer hardlopen en twee keer krachttraining.

Kijk, dat zijn de getallen. Netjes! Vijf keer per week, maar eigenlijk had ik ook niet anders van je verwacht. Wat doe jij precies bij Indoor Action in Arnhem?

Bij Indoor Action ben ik fitnesstrainer: ik begeleid onze leden bij kracht- en cardiotraining. Dat houdt in dat ik mensen help in de fitness, trainingsschema’s opstel, voedingsadvies geef en natuurlijk meet ik de resultaten hiervan. Een belangrijk deel van mijn werk is coaching: leden gemotiveerd houden hun doelen na te streven. Het leukste aan mijn baan is dan ook om te zien hoe leden door hun eigen inspanning de resultaten kunnen bereiken die ze voor ogen hadden.

Vrijdag = Koelkast Kijkdag

En je geeft ook small group fitness, wat is dat eigenlijk?

Klopt! Ik geef twee keer per week small group fitness: dit kan je zien als personal training voor een kleine groep deelnemers. En daarnaast verzorg ik een keer per week de les ZwangerFit, waar je aan mee kan doen als je in verwachting bent.

Dat klinkt leuk! En wat doe je allemaal bij Runnersworld?

Ja, bij Runnersworld sta ik in de winkel in Arnhem. Ik geef advies en werk ik de verkoop, wat voornamelijk bestaat uit het aanmeten van hardloopschoenen. Ook beheer ik de social media kanalen van de winkels in Arnhem en Nijmegen.

Ben jij altijd zo sportief geweest?

Als kind was ik altijd wel sportief, als puber iets minder. Het was wel een ‘moetje’; er was dan ook een periode van een paar jaar (eind middelbare school, begin studententijd) dat ik niks heb gedaan. Rond mijn 21e ben ik weer begonnen met trainen, met groepslessen bij Indoor Action. Daar ontdekte krachttraining: dat heeft mijn leven veranderd. In letterlijke zin, want inmiddels werk ik in de sport, ondanks dat ik ook aan de kunstacademie heb gestudeerd.

Niet alleen sportief, maar ook creatief dus. En welke sporten deed je als kind?

Als kind heb ik fanatiek aan aerobics gedaan, dat heb ik daarna verruild voor paardrijden. Ook heb ik aan wedstrijdzwemmen en tennis gedaan.

Vind jij sporten belangrijk?

Ik vind er niks aan. Grapje, natuurlijk vind ik het belangrijk! Het maakt je lichaam fit en sterk, wat zo belangrijk is. Maar wat ik misschien nog wel belangrijker vind: het houdt je geest scherp. Je kunt je hoofd leegmaken, je gaat je sterker voelen, nadenken gaat beter. Erik Scherder, de bekende neuropsycholoog, is een inspiratiebron voor mij. Door zijn boek ‘Laat je hersenen niet zitten’ heb ik nog meer het belang van bewegen in gezien. Ik hoop dat ik in mijn werk mensen daar ook mee kan helpen.

Haha, ok duidelijk. Sporten is belangrijk. Ik ben ook wel benieuwd naar dat boek. Die gaat in de vakantiekoffer. En hoe zit dat met eten? Is dat ook belangrijk volgens jou?

Ja, ik zie eten als voeding en niet als vulling. Ik probeer mijn lichaam te geven wat het nodig heeft: misschien (hopelijk) gaat het wel meer dan 90 jaar mee dus ik probeer er goed voor te zorgen.

Wat is je favo gerecht?

Sowieso houd ik erg van groente, het liefst bestaat mijn halve maaltijd uit blaadjes, stronkjes en wortels. Maar ik kan niet echt één favoriet gerecht noemen want ik vind heel veel lekker. Misschien de gebakken zalm gemaakt door mijn vriend…

Klinkt goed. Dat gerecht wordt vast met veel liefde bereid. En eet jij volgens een bepaald dieet?

Ik eet geen vlees. Verder probeer ik veel groente te eten, en dit aan te vullen met fruit, peulvruchten, volkoren granen en zaden, noten, zuivel, vis, tofu, eieren en gezonde vetten.

Als kind weigerde ik al gehaktballen omdat ik het zielig vond voor de koeien, dus ik denk dat de aversie tegen vlees er altijd al in heeft gezeten. Toen ik 16 was leerde ik bij een toets aardrijkskunde – ja, ik weet nog precies wanneer – wat de impact van vlees eten heeft op het milieu. Vanaf dat moment wilde ik definitief geen vlees meer eten.

En verder?

We nemen altijd biologische eieren, zuivel en vlees (voor mijn vriend) en duurzame vis. We kopen de laatste tijd ook steeds meer andere producten biologisch, vanwege milieu- maar ook gezondheidsoverwegingen. Dat bevalt me eigenlijk wel.

Verder probeer ik vezelrijk te eten, want dan heb ik minder last van mijn prikkelbare darmsyndroom.

Hoe zit het met de Guilty Pleasures?

Natuurlijk houd ik ook van minder gezonde dingen, die neem ik meestal in het weekend of op vakantie. Denk aan wijn, cheesecake en alles wat je met mayonaise kan eten!

Oei, nee niet aan denken. Te lekker 😉  Hoe ziet een gemiddelde dag qua eten eruit?

Ontbijt: meestal twee geroosterde volkoren boterhammen. Een neem ik met roomboter en roerei, de tweede verschilt: nu ben ik in een appelperenstroopfase. Erbij drink ik veel water en meestal een koffie.

Lunch: dat verschilt per dag. Als er wat over is van de avondmaaltijd van de dag ervoor, dan eet ik dat als lunch.  Het liefst eet ik een salade, die ik samenstel met wat er in huis is. Wanneer ik iets makkelijks wil, maak ik havermoutpap met banaan en kaneel, of brood of knäckebröd met bijvoorbeeld geitenkaas of avocado.

Tussendoor: Fruit.

Avondeten: Dat kan van alles zijn, maar het hoofdingrediënt is altijd iets van groente. We koken uit alle keukens (Italiaans, Thais, Japans, Indiaas, Turks, Vietnamees, etc.) Mijn vriend is erg goed in koken dus hij maakt meestal het eten klaar. Hij laat zich vaak inspireren door kookprogramma’s, kookboeken of recepten van internet. We gaan ook graag uit eten, in het weekend!

’s Avonds neem ik vaak nog wat kwark, Griekse yoghurt of skyr, met noten en honing.

 Uhmm… Skyr? Ik ben duidelijk geen echte foodie, wat is dat?

Skyr is een melkproduct, afkomstig uit IJsland. Het lijkt, qua textuur erg op yoghurt en kwark, maar het is een zeer zachte kaas.

marloes part 2

Ook maar eens proberen. Maar nog even terugkomend op de sport. Zijn er nog doelen waar je naar toe traint?

Op dit moment probeer ik mijn hardloopskills te verbeteren, de nadruk ligt vooral op langere afstanden. Ik wil ook iets sneller worden, maar dat heeft nog niet echt prioriteit. Met krachttraining focus ik me op dit moment op mijn core, ik wil wat sterker in mijn buik en rug worden.

En ten slotte? Zijn er nog tips die jij hebt voor de lezers?

Sporten hoeft niet altijd tot het gaatje te gaan. Knallen in een sportschool of buiten hardlopen of op de racefiets weg is heerlijk, maar soms is wandelen, lekker zwemmen of gewoon even een half uurtje op de crosstrainer ook prima. Probeer vooral in het dagelijks leven in beweging te blijven: het menselijk lichaam is gemaakt om te bewegen, dus laat het dan ook in beweging zijn.

Dank je wel Marloes. We gaan je vaker zien hier, want jij gaat voor ons gastbloggen. Super leuk! Van harte welkom bij Run-way Girls!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 − 16 =