Roadrunning

Marathon Motivatie: Waarom we 42 kilometer en 195 meter gaan lopen?

Marathon Motivatie: Waarom we 42 km en 195 meter gaan lopen?

Marathon Motivatie: Waarom we 42 kilometer en 195 meter gaan lopen?

Eind 2014 twijfelden we enorm of we in 2015 een marathon zouden gaan lopen. Maar liefst 42 kilometer en 195 meter achter elkaar hardlopen. We maakten een lijstje met 26 voor- en tegenargumenten. Uiteindelijk liep Erlinde vorig jaar haar eerste marathon, maar Stefanie sloeg een jaartje over. Maar nu is het een nieuw jaar aangebroken. Met een marathon voor ons allebei, in Rotterdam. Wij kennen niemand, inclusief onszelf, die heeft genoten van de laatste kilometers op de marathon. Toch beginnen we er dit jaar weer aan. Waarom?

We kunnen nog wel meer redenen verzinnen, maar dit zijn de 10 belangrijkste:

  • De marathon is in de eerste plaats een metafoor. Voor het leven. De marathon is een weg met ups en downs. Verre van perfect, maar toch mooi.
  • De marathon is het bewijs dat je meer kunt, dan dat je ooit voor mogelijk had gehouden.
  • De finish van een marathon is magisch, je bent volkomen uitgeput, soms vloeien er tranen, maar je bent ook euforisch.
  • De marathon is het hoogst haalbare, afgezien van een triatlon en ultra races natuurlijk.
  • Tijdens de marathontraining gaat het heel vaak niet om snelheid. Dit betekent dat je niet constant op je horloge hoeft te kijken maar dat je in de -zo gewilde- flow raakt. Zonder dat je het merkt vliegen de kilometers voorbij. En na de run is je hoofd leeg en kun je de wereld aan
  • En wanneer je tijdens de training een 30 km loop hebt volbracht, voelt het bijna alsof je de marathon al hebt gelopen. Onoverwinnelijk!
  • Al die trainingen vergen doorzettingsvermogen en planning. En dat neem je ook mee in het dagelijks leven. Ook andere dingen die moeten, vink je sneller van de to-do list.
  • Een bijkomend voordeel van de marathontraining is het gezonder leven. Je let beter op je voeding en laat je wijntje staan.
  • En als je je top-fit voelt presteer je op alle gebieden beter. Op je werk bijvoorbeeld.
  • Na de marathon of na een fasetraining (op nuchtere maag) smaakt al het eten heerlijk. Zelfs een grapefruit, waarvan we normaal niet zo onder de indruk zijn, smaakt hierna goddelijk.

Hebben we je al overtuigd? Staat een marathon ook op jouw bucket list?
Marathon Motivatie: Waarom we 42 kilometer en 195 meter gaan lopen?

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twintig − vier =