Avontuur,  reizen

Running tourist: 48 uur in Dublin

Er is één ding waar je me ’s nachts voor wakker mag maken: een tripje naar het buitenland. Het liefst een lekker lange vakantie en ver weg, maar ook voor een tripje van -iets meer dan- 48 uur naar Dublin zet ik ook graag de wekker.

O’Connell Street

Op zaterdag 30 december ging de wekker weliswaar niet midden in de nacht, maar wel vroeg genoeg om de trein van 6:45 u naar Schiphol te halen. Normaal gesproken is het een kleine 1,5 uur vliegen van Amsterdam naar Dublin, maar onze vlucht van Ryan Air had wat vertraging. Niet al teveel gelukkig, dus rond lunchtijd kwamen we aan op het vliegveld van Dublin. Daar pakten we de bus en na 40 min waren we op O’Connell Street. Hartje centrum. First things first: tijd voor koffie en wat te eten. Aan lekkere lunchtentjes en bakkers is geen gebrek in Dublin. Net zo min als aan pubs, maar daarover later meer.

Leeson Bridge Guesthouse

Na de lunch gingen we door naar ons hotel, dat op ongeveer 15 min à 20 min loopafstand van het centrum lag. Om een betaalbaar hotel in Dublin te vinden blijkt nog niet zo’n makkelijke opgave en al helemaal niet tijdens Oud & Nieuw. Desondanks was het ons toch redelijk gelukt. We verbleven in een mini-appartementje in Leeson Bridge Guesthouse. Het voordeel van een appartement is dat je makkelijk je ontbijt zelf kan maken en kan koken, als je dat wilt. Het appartement was schoon en het bed was prima. De mini-douche met douchegordijn was niet zo prettig, maar dat beschouw ik wel als het enige minpunt.

Look right

Dat we niet pal in het centrum zaten was geen probleem omdat we makkelijk gebruik konden maken van de Dublinbikes. Voor € 5,- kun je 3 dagen rondcrossen op de publieke fietsen, die je op bijna elke straathoek kunt vinden. Er zijn in totaal 1500 fietsen en 100 fietsstations. Het links fietsen en vooral: Hoe sla je dan rechts af ??, was even wennen. In het begin fietste ik bijna frontaal tegen een bus aan, maar na 48 u had ik het links fietsen wel redelijk onder de knie.

Temple Bar

Iedereen die ooit in Dublin is geweest zal je vertellen hoe vriendelijk de Ieren zijn en hoe gezellig Dublin is. Niet alleen in het beroemde en toeristische Temple Bar district, maar ook daarbuiten zijn een heleboel pubs te vinden. Sommige traditioneel en anderen modern en hip. Je kunt er niet alleen drankjes drinken, maar ook prima eten. Goedkoop is Ierland niet, de prijzen zijn vergelijkbaar met (of iets duurder dan) Nederland.

Running tourist

Oudjaarsdag begonnen we met een hardlooprondje door o.a. St Stephen’s Green: een mooi park om doorheen te rennen (of te wandelen). Ook kwamen we langs Trinity College (dat jammergenoeg gesloten was in de kerstvakantie). Wonder boven wonder was het in Dublin veel beter weer dan in Nederland. De zon scheen gewoon. Prima weer dus om te rennen en daarna op de fiets de stad te verkennen.

Jameson

Helaas begon het ’s middags wel te regenen, maar dat was een mooi moment om de Jameson Irish Whiskey Distellery in te duiken. Je kan er een tour doen, maar wij hielden het bij een warm drankje met Whiskey (Apple & Cinnamon en de Winterpunch).

Oud & Nieuw

Dublin is een uitstekende plek om Oud & Nieuw te vieren. Er wordt zelfs een driedaags Nieuwjaarsfestival georganiseerd. Om 23:59 uur wordt er massaal afgeteld tot 0:00 uur en is er een spectaculaire lichtshow met vuurwerk. Het fijne aan Dublin is, dat je niet per se kaartjes hoeft te hebben voor feesten of kroegen met oud en nieuw. Je kunt in bijna overal naar binnen. Zelfs voor het diner hadden we niet gereserveerd. En al leek het er eerst even op dat er nergens meer een tafeltje te vinden was, uiteindelijk vonden we een leuke plek. Omdat het in Dublin een uur vroeger is, dan in Nederland, hadden we een extra uurtje in 2017. Het was een top avond en 2018 hadden we niet beter kunnen beginnen.

Irish Blessing

Op 1 januari waren (gelukkig) niet alle winkels gesloten, dus shoppen was gewoon mogelijk. We vonden dat we Dublin niet konden verlaten zonder een rondleiding door het Whiskey Museum te hebben gehad. Een aanrader! Zelfs als je helemaal niets met Whiskey hebt, is een bezoek aan dit museum echt de moeite waard. Aan het einde kun je een aantal Ierse Whiskey’s proeven. Ik had het niet gedacht, maar ik vind sommige Whiskey’s nu echt goed te doen. Met een Irish Pint en een hapje eten sloten we ons tripje af in de The Portershouse Central Pub. Cheers op 2018!

May the sound of happy music, And the lilt of Irish laughter, fill your heart with gladness, that stays forever after.