Roadrunning

Motivatiedip? Zo kom je er uit!

IMG_20140810_162201

Motivatiedip? Zo kom je er uit!

Een motivatiedip?! Hoe leuk je hardlopen of je andere favoriete sport ook vindt, vroeg of laat kun je ermee te maken krijgen. Dan is de derde training van de week een verschrikkelijk vooruitzicht of je laat je opeens sowieso alle trainingen schieten. Kan gebeuren natuurlijk, maar het liefst niet te lang! Dus… hoe kom je uit de dip?

Run With Friends

Alleen lopen kan heerlijk zijn, maar soms ook wel saai. Ga met een loopmaatje op pad, of sluit je aan bij een loopclubje. Wij lopen vaak mee met Arnhem Loopt en het fijne van deze trainingen is dat ze erg afwisselend zijn.  Trails, snelheidswerk, krachttraining, duurlopen, fartlek, heuveltrainingen. Alles komt aan bod en dat houdt het leuk. Daarnaast is de gezelligheid met het lopen in een groep natuurlijk een voordeel.

Varieer!

Probeer zelf zoveel mogelijk te wisselen qua omgeving; Het bos, het park, het strand of de stad. Dus niet elke keer hetzelfde bekende rondje maar probeer nieuwe routes. Ga ergens met de bus of trein naar toe en loop terug naar huis of juist anders om. Of laat iemand je wegbrengen met de auto en loop dan terug. Ga je een weekendje weg, neem die loopschoenen mee en verken de omgeving op je running shoes.

Beter iets dan niets

Als je aan het trainen bent voor een (halve) marathon, dan moet je flink wat afstanden maken. Dat kost tijd en energie, dus plannen is daarbij essentieel.  Zet je de trainingen een week van te voren in de agenda. Verder hoef je helemaal niet altijd lang te trainen. Ook korte trainingen kunnen prima zijn. Want iets is beter dan niets. Dus heb je maar 10 minuten, ga dan 10 minuten. En heb je er maar 5, ga dan 5.

Liberate your inner awesomeness

Wissel je looptrainingen af met cross-training. Met andere woorden: doe er ook eens wat anders bij. Fitness, yoga, zwemmen, fietsen,  zijn goede vormen van cross-training. Maar wat dacht je van kickboksen, squash, vliegeren, SUP-pen, surfen, touwtje springen of skaten? Wees creatief met die cross-trainingen, het kan allemaal.

Chase the Summer Challenge

Zoals je hier hebt kunnen lezen doen we mee met de Nike chase the summer challenge. Deze challenge is echt een super goede motivatie. Onze crew bestaat uit 8 teams en we houden de stand bij met behulp van een spreadsheet waarbij de gelopen km’s en NTC minuten (de Nike fitness app) worden bijgehouden. Ons team stond de afgelopen week aan kop qua kilometers, tot opeens het team van Nienke voor ons kwam. Grrr..

Let’s play!

Die competitiedrang is dus echt de ultieme motivatie. Nike heeft vaker van dit soort challenges en dat maakt het lopen een soort van spel. En spelen is altijd leuk omdat het dan geen verplichting is, maar iets wat je graag wil doen om te winnen. “Just play. Have fun. Enjoy the game.” (Micheal Jordan).

IMG_20140810_165814

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zes − 6 =