Sport & voeding

How to Fuel Up for Long Runs

COMPANYHow to fuel up for long runs

In de nieuwsbrief van Runnersworld werden vandaag alternatieven genoemd voor het gebruik van een gel tijdens de lange duurloop. Toevallig hadden wij het laatst over het -wel of niet?- gebruiken van een gel. Onze meningen zijn hierover verdeeld. Het doel van de gel is om je energie te geven tijdens het lopen (of een andere sport). De gel bevat koolhydraten en het nemen van koolhydraten tijdens het sporten kan je prestaties verbeteren.

Alternatieven

Stefanie gebruikt eigenlijk nooit energiegels, maar Erlinde stopt ze wel regelmatig in de heupgordel tijdens een lange duurloop. Het voordeel van een gel is dat het makkelijk mee te nemen is en ook makkelijk weg te krijgen is (al zijn de gels niet superlekker).

Maar er zijn dus tig alternatieven als je geen zin hebt om een gel te gebruiken of te kopen, want ze zijn over het algemeen niet zo goedkoop. Kleine tip voor mensen die in de buurt van Duitsland wonen, of wel eens online in Duitsland bestellen: de gels zijn daar goedkoper.

Runnersworld heeft hier paar alternatieven genoemd en wij hebben er nog een paar aan toegevoegd:

PicMonkey Collage

Experimenteren

Iedereen reageert anders op bepaalde voedingsmiddelen, en tijdens de training kun je goed experimenteren met verschillende soorten voedingsmiddelen/dranjes en de timing daarvan. Let op: Dit experimenteren moet je dus nooit tijdens de wedstrijd doen! (Omdat je het risico loopt dat je buik en/of darmen het niet goed verdragen). Verder is het ook slim om een voedsel-trainings-logboek bij te houden en daar in te schrijven hoe het gebruik van de energiebooster bij jou werkte.

Wacht niet te lang

Als je tijdens je duurloop extra ‘brandstof’ meeneemt is het wel verstandig om dit te gebruiken wanneer je nog niet moe bent. Wacht dus niet totdat je bloedsuikerspiegel te laag is en zware benen hebt, dan is het te laat.  Voor een run van minder dan een uur, is het trouwens niet nodig om te eten tijdens het lopen.

One Comment

  • Berend

    Zie er iets tussen wat ik absoluut niet zou nemen, maar dat is persoonlijk. De snoepjes links onder (en in mindere mate rechtsboven) 1 keer wat gegeten tijdens de 4daagse en ik liep van dixie naar dixie. Ga je overigens wel ene stukje sneller 🙂

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twaalf − 10 =