Input your search keywords and press Enter.

Meten is weten, gissen is missen

Meten is weten, gissen is missen

Meten is weten, gissen is missen

Wie wil er nou geen sixpack? Stefanie in ieder geval wel en ze is goed op weg. Maar eerlijk gezegd zou ik (Erlinde) ook best een sixpack willen. Nou ja, het vrouwelijke equivalent van een sixpack dan, want gezien ons hogere vetpercentage is een ‘echte’ sixpack voor vrouwen bijna niet haalbaar. Sinds november (toen werd mijn vetprecentage voor het eerst gemeten) is mijn vetpercentage een stuk verminderd. Goed nieuws voor mijn hardloopprestaties, maar misschien ook wel voor de felbegeerde sixpack?

Een slanke buik is gezonder

Naast dat het hebben van een slanke buik er goed uitziet, is het ook een stuk gezonder. Als je veel buikvet hebt, dan heb je een veel grotere kans op hart- en vaatziekten en diabetes. Mannen en vrouwen met zichtbare buikspieren een kleine hoeveelheid buikvet, lopen dus minder risico op deze ziekten.

Voordelen voor hardlopers

Voor hardlopers zijn er ook voordelen aan het hebben van een gespierde core en een lager vetpercentage. Dit zorgt namelijk voor betere loopprestaties en minder blessures. Sterke buikspieren verhogen de stabiliteit tijdens het hardlopen. Verder maken sterke buikspieren je looppas efficiënter zodat je langer en sneller kunt lopen.

Test en meting

Toen ik in november vorig jaar begon met trainen voor de halve marathon, werden fysieke testen gedaan en werd ook mijn lichaamsgewicht en vetpercentage gemeten. Eind januari werd deze testen opnieuw gedaan en was er weer een meting, zodat ik de resultaten nu met elkaar kan vergelijken.

Vetpercentage

In de eerste plaats ben ik ongeveer 2,5 kilo afgevallen. Het voelt fijner en nu kom ik veel meer richting mijn eigen ‘ideale’ gewicht. Ook merk ik met hardlopen echt verschil, het loopt een stuk makkelijker zonder extra ballast. Maar misschien belangrijker is het verschil in vetpercentage. Op de weegschaal was mijn vetpercentage in november 25% en in januari 19,9%. Bij de huidplooimeting was mijn vetpercentage in november 26,6% en in januari 23,5%.

Huidplooimeting

Hoewel ik in dit geval liever de weegschaal geloof, is de huidplooimeting één van de betrouwbaarste manieren om de vetmassa te bepalen. Met een huidplooitang wordt op vier plaatsen op het lichaam de huidplooi gemeten in millimeters:

  • Biceps
  • Triceps
  • Schouder
  • Heup

Op basis van de dikte van de huidplooien kan vervolgens het vetpercentage worden berekend.

Waarom is mijn vetpercentage nu minder?

Dat mijn vetpercentage is verminderd heeft -naast de training- vooral met voeding te maken. Ik weet hoe je gezond moet eten, dat is geen hogere wiskunde en we bloggen er hier natuurlijk regelmatig over, maar toch… Er is een verschil tussen iets weten en het daadwerkelijk doen. Soms eet ik -vaak onbewust- toch iets minder gezond dan ik denk. Iets te vaak pasta, de gebrande en gezouten nootjes, de koekjes, de spekjes en worst bij de boerenkool, de traktatie op het werk, en in het weekend vergeten om voldoende fruit te eten…

Voedingsstoffen

Door het bijhouden van een eetdagboek van de Voedingswijzer kwam ik dat te weten. Het maakte me dus veel bewuster van wat ik nou in werkelijkheid eet. Een mooie eye-opener! Ook het feit dat een trainer meekijkt naar je eetpatroon, is een goede stok achter de deur. Dat wil overigens niet zeggen dat ik nu nooit geniet van iets lekkers, maar ik probeer er in ieder geval voor te zorgen dat ik de juiste voedingsstoffen uit mijn voeding haal. Het lichaam heeft nu eenmaal de juiste brandstof nodig en dat geldt tijdens de training voor de marathon des te meer. Een sixpack is voor mij dus geen doel op zich, maar mochten die abs goed zichtbaar worden zijn jullie de eerste die het horen, uh..nou vooruit.. zien 😉

You Might Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

dertien − twee =