Roadrunning

MarathonMotivatie: Raceday Checklist

MarathonMotivatie: Raceday Checklist

Dit weekend is het zover. Voor velen de marathon onder de marathons: De New York City Marathon. Op zondag klinkt in New York het startschot voor ruim één miljoen lopers. Wij zijn er helaas niet bij. Ons marathonavontuur gaat pas in 2016 beginnen.

Maar voor alle (Nederlandse) geluksvogels die wel in New York aan de start staan is hier een fijne checklist voor een soepele start en finish. Maar deze checklist is ook prima te gebruiken voor elke andere (halve) marathon of wedstrijd.

Race day checklist

Wij waren op de ochtend van de marathon (Stefanie liep in 2013 in Amsterdam en Erlinde in in 2015 in Antwerpen) niet toerekeningsvatbaar ? Zenuwachtig, stress, niet meer goed kunnen nadenken, dingen kwijt zijn en 100 keer naar de WC moeten. Eigenlijk begon de spanning de dag van te voren al. Daarom is het handig om ruim van te voren een checklist van zaken te maken die je nodig hebt op de verschillende momenten die dag. En stop al deze dingen ruim op tijd in de juiste tas.

MarathonMotivatie: Raceday Checklist

Mee naar de start:
  • startnummer en/of timingchip
  • geld (bij voorkeur papiergeld en geen munten)
  • speldjes of iets dergelijks (om je startnummer vast te maken)
  • voldoende eten (banaan, ontbijtkoek, gelletjes, repen en.z) en drinken tot aan de start én tijdens de marathon
  • regenjas, poncho of vuilniszak om droog te blijven tot aan de start
  • (oude) kleding om warm te blijven tijdens het wachten (deze worden na afloop vaak ingezameld voor daklozen: win-win dus)

Optioneel

  • voorgeschreven medicatie
  • deelname informatie over de marathon (locatie, waar startnummer ophalen?)
  • identificatie (paspoort of rijbewijs)
  • opgeladen telefoon of andere muziekspeler en koptelefoon/oortjes
  • mobiele telefoon
Outfit strategie

Draag geen gloednieuwe kleding, sokken, schoenen of andere items tijdens the day. Het klinkt zo logisch. Maar je zult niet de eerste loper zijn die enthousiast iets op de beurs koopt, en dit de volgende dag meteen draagt. Leg de avond ervoor (zie tip 1) je outfit klaar. Dit geeft rust.

Basis outfit:

  • hardloopschoenen (uiteraard de schoenen waar jij je lange afstanden op getraind hebt)
  • sokken (idem, jouw fijnste long distance sokken)
  • short en/of hardlooptights
  • sportbeha voor de dames
  • hardlooptop/shirt
After care

Als na afloop je fans, familie en vrienden op je staan te wachten, pak dan voor hen een tas in met een schone outfit: compleet van beha tot en met droge sokken. En ook al lijkt het niet echt koud die dag, zorg tóch dat het warme items zijn. Je lijf heeft zoveel gegeven dat je ondanks het (na)zweten het misschien onverwachts koud krijgt. Kies bijvoorbeeld voor een functioneel en mooi jack dat je warm houdt. Ook fijn als je nog energie overhebt om jouw overwinning onmiddellijk ergens te vieren. Extra tip: stop ook wat te eten, drinken, een handdoek en een deo in de tas.

Verzorg jezelf

Gevoelige tepels, dijbenen of voeten? Denk even na of je één of meer van deze items vooraf of na afloop nodig hebt en leg ze klaar in de juiste tas voor het juiste moment.

  • vaseline of een ander product tegen ruwe plekjes
  • zakdoekjes/tissues
  • pleisters
  • massageolie
  • evt. pijnstillers
Anti-stress
  • stippel je route naar de start van de marathon uit
  • zet de avond van tevoren twee wekkers en/of vraag om een wake-up call
  • kijk niet de hele tijd op de website van de marathon (dit maakt je misschien nog zenuwachtiger)
  • bewaar die NYC megaburger of -friet voor na afloop, geen junkfood voor de race! Dit zit vol troep en andere chemische stoffen waar je lijf echt niet op zit te wachten
  • ga de twee nachten vóór de laatste nacht voor de race bijtijds naar bed. Dan heb je vast wat slaap ‘gewonnen’. De avond van tevoren slaap je misschien lastig in door de zenuwen.
  • Tot slot: GENIET It’s a big world, #gorunit!

Deze blog is tot stand gekomen dankzij Keep Track!

keep track

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 × vier =