Vrijdag is koelkastkijkdag

Vrijdag = koelkast kijkdag (Karen Nijssen)

Vrijdag = koelkast kijkdag

Vrijdag = koelkast kijkdag

Ze vertrok voor 4 jaar naar Amerika om daar -onder andere- te tennissen. Ze wist daarna zeker: “Ik moet een carrière switch maken”. Dat deed ze! Maak kennis met Karen Nijssen eigenaar van Re-form.

Vertel eens wat over jezelf Karen?

Mijn naam is Karen Nijssen, 27 jaar en eigenaar van het bedrijf Re-form. Ik kom uit een groot gezin. Ik heb namelijk 2 zussen, 2 kleine broertjes en één tweelingzus. Het is dus altijd gezellig, haha! Maar ik woon nu sinds 2 jaar in het mooie Heiloo samen met mijn lieve vriend. Verder ben ik sportief, enthousiast, positief, (erg) impulsief, perfectionistisch en soms een beetje een controlfreak ;).

En praten kan ze ook goed, heerlijk! Laten wij maar snel verder gaan met de volgende vragen. Wij hebben namelijk gehoord dat sporten jou van kleins af aan al bezig hield, klopt dat?

De rode draad in mijn leven is altijd sport geweest. Op mijn 7e ben ik lid geworden van de plaatselijke tennisvereniging en ik was altijd op de tennisbaan te vinden. Tot op de dag van vandaag ben ik hier nog wekelijks te vinden. Vanaf het eerste “balcontact” heeft deze sport me zoveel plezier en vrienden opgeleverd. Ik vind dat sport echt “bindt”. Het schept een speciale band met vrienden, omdat je altijd zo veel van je zelf geeft. Dat vind ik één van de mooiste dingen die sport te bieden heeft.

Absoluut, je leert niet alleen jezelf goed kennen maar ook je omgeving/ team genoten. Maar het bleef niet alleen bij een plaatselijke tennisvereniging toch?

Na een aantal jaren bij de bond te hebben getraind en hoofdzakelijk T.V. Heerhugowaard als vaste basis te hebben gehad ben ik voor 4 jaar naar Amerika verhuisd. Er was mij een studiebeurs aangeboden voor 4 jaar. Ik studeerde daar en kwam uit voor het tennisteam. Met dit team streden wij wekelijks tegen andere scholen uit de regio of daarbuiten. Hierdoor heb ik het vele reizen als tennisser kunnen ervaren. Een mega ervaring op het gebied van tennis, conditie & krachttrainingen volgens de “American way”. De sportmentaliteit is daar geweldig.

Vrijdag = koelkast kijkdagMaar na 4 jaar in Amerika gewoon te hebben kwam je weer terug. Toen werd al snel duidelijk dat jij nog meer wilde qua sport.

Klopt, eenmaal terug in Nederland kwam ik er na een paar jaar al snel achter dat mijn maatschappelijke carrière ook in de sport moest zijn.

Daarom ben ik van fotografe/dtp-er geswitcht naar personal trainer. Een keuze waar ik tot op de dag van vandaag nog geen spijt van heb. Ik studeer bij Overload Worldwide en daar heb ik al mega veel kennis opgedaan wat ook allemaal gelijk toepasbaar is in de praktijk. Ik richt me nu op voeding/training/blessure preventie en de Mylogenics behandelmethode. Dit is eigenlijk nog een stukje van de puzzel horend bij een optimale gezondheid. Je kan wel goed eten en trainen maar als jij verklevingen hebt en daardoor niet optimaal kunt bewegen kun je ook niet het gewenste optimale resultaat behalen. Met Mylogenics wil ik de pijnklacht verminderen en de bewegingsuitslag, kracht, stabiliteit, en coördinatie optimaliseren.

Wat doe jij zelf voornamelijk qua sport?

Wekelijks tennis ik en ben ik vaak in de fitness te vinden om sterker te worden middels krachttraining en om in shape te blijven.

Hiernaast vind ik het erg leuk om in de weekenden of met mooi weer buiten bezig te zijn. Mountainbiken of hardlopen bijvoorbeeld. Het fijne van sporten vind ik “the feeling after”. Ik heb na een intensieve work-out de rest van de dag een goed/energiek gevoel.

Waarom is sport zo belangrijk voor jou?

Sport is voor mij heel erg belangrijk omdat het je fysiek en mentaal zoveel brengt. Je voelt je fitter, vrolijker en vol energie. Door het uitoefenen van sport ontwikkel je ook kwaliteiten die je in het dagelijks leven regelmatig nodig hebt zoals: discipline, doorzettingsvermogen & omgaan met tegenslagen. Tot slot is sport voor mij soms HET middel om mijn hoofd leeg te maken.

Voeding is naast sport ook erg belangrijk. Hoe kijk jij hier naar?

Voeding is echt essentieel voor een optimale gezondheid en voor het behalen van optimale resultaten. Je kunt er zoveel meer uithalen door bijvoorbeeld je herstel te optimaliseren en te zorgen dat je de juiste voedingsstoffen tot je neemt zodat je optimaal en met name langdurig kan presteren tijdens de training.

Ik heb mijn lichaam beter leren kennen als ik kijk naar enkele jaren terug. Ik wist toen eigenlijk niks van voeding af en was er nooit zo bewust mee bezig. Ik lustte niet veel en ik wist toen niet hoeveel invloed het heeft op allerlei processen in je lichaam. Ik ben nu een stuk functioneler gaan eten en het wordt steeds leuker als je producten met een bepaalde reden eet.

Je zei net dat je alles eerst zelf wilt ervaren voordat jouw klanten het gaan ervaren……

Klopt, ik vind het belangrijk ook alles zelf te ervaren, net zoals mijn klanten dat allemaal gaan doen. Ik wil alles ervaren op het gebied van training en voeding. Ook ben ik om deze reden zelf gestart met een personal trainer een jaar geleden. Pas als ik weet wat iets inhoud kan ik mensen hierin goed adviseren en coachen. Ik heb mezelf nieuwe patronen aangewend en daar voel ik me erg goed bij. Ik heb nooit willen en zal nooit gaan diëten. Ik weet nu wat de effecten zijn van bepaalde voedingsstoffen en welke voedingsstoffen onmisbaar zijn voor me.

Vrijdag = koelkast kijkdag

Wij zijn nu erg nieuwsgierig geworden naar jouw dag qua eten. Vertel….

Ik heb mijn voeding nu aardig onder controle en ik voel me de hele dag goed en energiek. Ik probeer op een dag veel groentes en eiwitten te eten en aangezien ik geen vis lust (……) vul ik dit aan met visolie suplementen. Mijn gemiddelde dag ziet er ongeveer zo uit:

Ontbijt:

Ik begin mijn dag altijd met een paar glazen water (dan heb ik dat alvast binnen). Dan meestal magere kwark (soms met whey-protein), handje rauwe noten (van de notenboer) en wat rauwkost zoals wortel en komkommer. Tot slot nog een lekkere (NOT!) lepel vloeibare visolie (krijg ik wel een mooi huidje van). Maar een groente omelet gaat er bij mij ook goed in ‘s ochtends!

Tussendoortje:

Meestal heb ik na een paar uur wel weer trek en eet ik meestal een stuk fruit zoals een appel of banaan.

Lunch:

In de middag maak ik vaak een salade met kip of eet ik broccoli/boontjes met kip (van de slager natuurlijk!). Ook hierbij neem ik vaak wat noten.

Tussendoortje:

In de middag neem ik vaak nog wat plakjes kipfilet met rijstwafels en rauwkost.

Avondeten:

Als avondeten eet ik weer eiwitten met groenten. Ben dol op gegrilde courgette en paprika en eet hier altijd kip, biefstukje of een hamburgertje bij.

Late night snack:

Soms eet ik voor het slapen nog magere kwark. Als ik niet al gesnoept heb van de heerlijke milka chocolade reep uit de koelkast ;).

Over de gehele dag:

Drink ik veel water, thee en crystal clear. Geen koffie voor mij! In het weekend let ik er vaak ook wat minder strict op mijn eten. Dan geniet ik heerlijk van een belegd (stok)broodje! Ik merk aan mezelf hoe ik me voel en wanneer de basis goed is, daar gaat het om vind ik.

Vrijdag = koelkast kijkdagZijn er nog doelen waar je naar toe traint?

Hoofdreden voor mij om te trainen is dat ik me fit wil voelen en ik wil in shape zijn. Daarnaast wil ik in goede conditie zijn voor de tennis competities die ik speel in Nederland, Duitsland & België volgende zomer. Wat krachttraining betreft probeer ik ook van alles uit en ik vind het tof om veel (goed) te kunnen!!

Ik heb eerst de basis gelegd en mijn lichaam (spieren, gewrichten en bindweefsel) goed sterk gemaakt en nu wil ik meer gaan trainen naar snelheid en explosiviteit. Ik ben benieuwd wat dit voor me gaat doen op de tennisbaan.

Verder liggen mijn doelen nu meer op het bereiken van andersmans doelen. Ik hoop dat ik veel mensen mag gaan motiveren om aan de slag te gaan en ze zo te trainen en te coachen dat ze het de rest van hun leven kunnen volhouden. Dat ze mij op een dag bellen en dat ze zeggen “ik ben nog steeds fit en ik weet precies wat ik moet doen om dit te blijven”.

Heb je nog tips voor onze volgers/ lezers?

Wat ik altijd aan mijn klanten probeer mee te geven is het feit dat ze op lange termijn moeten denken. Ze willen niet tijdelijk een gezond/sportief leven maar voor altijd! Deze mindset is belangrijk. Het is een proces en jij moet doen wat voor jou werkt, waar jij je goed bij voelt en waar jij altijd controle over hebt.

Natuurlijk gaat dit bijna bij iedereen gepaard met ups en downs maar dat is ook oké! Je zult steeds beter in staat zijn na een down weer een up te hebben. Ik zeg ze altijd te genieten van de kleine stappen die ze zetten. Kijk naar het grote geheel “the bigger picture”.

En dan nog even een aller laatste maar zeker belangrijke tip van Karen…

Volg niet blind de menigte omdat er wordt gezegd dat iets goed is en werkt. Vraag je altijd af waarom. Doe wat voor JOU werkt!!! Mijn grootste advies is blijf altijd (lees: altijd) aan krachttraining doen!! Wil je weten waarom dit zo belangrijk is? Ook met name voor als je ouder wordt? Wil ik je dit graag uitleggen!

Vrijdag = koelkast kijkdag
Re-form

 

One Comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

17 + 7 =