Roadrunning,  Tips & Tricks

#MarathonMotivatie:⌚Lange Duurlopen

#MarathonMotivatie:⌚Lange Duurlopen

#MarathonMotivatie: ♥ Lange Duurlopen

Het duurt nog even voordat we de marathon gaan lopen. In April 2016 is het zover. En als we starten met de voorbereiding, dan ontkomen we er niet aan: de lange duurlopen. In tegenstelling tot onze vorige marathontraining zien we dit keer niet zo op tegen de lange duurlopen. Sterker nog: we kijken er best naar uit.

Het voordeel is nu dat we allebei de marathon gaan lopen en dus ook vaak samen de lange afstanden kunnen gaan lopen. Natuurlijk het kost veel tijd en soms komen die lange duurlopen je neus uit, maar het kan ook heel fijn zijn om zo’n afstand te lopen. Dus kijk je tegen de lange duurlopen op? Niet nodig…

⌚ Want soms lijkt het langdurig rennen als een soort van meditatie. Je komt na -tig kilometers terecht in een flow waarbij je gedachten niet meer als een malle heen en weer schieten.

⌚ Daarnaast is het ook fijn om niet constant op een hoog tempo te hoeven lopen. Het mag allemaal wat langzamer. Niet telkens op je horloge hoeven kijken om te kijken of je de tijden wel haalt.

⌚En dat betekent dat je onderweg ook voldoende adem over hebt voor goede gesprekken.

⌚Lange duurlopen goed zijn voor je mentale toestand. We gaan zelfs zo ver door te zeggen dat-als je verdrietig bent- hardlopen je kan helpen om er bovenop te komen. Nèt voordat haar marathon training begon ging -na 7 jaar- de relatie van Erlinde over. Hoewel het gelukkig geen dramatische break-up was, was het wel een lastige periode. Al was het maar omdat haar leven van het ene op het andere moment anders was. Tijdens de lange duurlopen kon ze alles eindeloos overdenken en nog eens overdenken, totdat ze accepteerde dat het leven eigenlijk nooit gaat zoals je van te voren hebt bedacht. Maar dat dit gewoon ok is. Go with the flow.

⌚Het is toch best wel stoer om zo’n 30 km of langer achter elkaar te lopen. Goed voor je zelfvertrouwen om te weten dat je dit kan! Daarnaast relativeert het de andere (kortere) trainingen. Een snelle 10 km stelt opeens niet meer zoveel voor in vergelijking met die uren-durende-looptrainingen.

⌚Lange duurlopen zorgen ervoor dat je prestaties verbeteren. Wij geloven dat we juist door de lange rustige duurlopen sneller worden.

⌚In ieder geval word je er fit van, want je uithoudingsvermogen is enorm door al die lange duurlopen. Tijdens de marathontraining let je daarnaast  ook wat meer op voeding en ben je in topconditie. En man, man dat voelt goed. Niets voelt immers zo lekker als fit zijn!

⌚Tijdens die lange duurlopen kan je heel veel van de omgeving zien. Je kunt hele tochten uitstippelen en leert de omgeving op een heel andere manier kennen dan wanneer je er met de fiets of auto voorbij raast.

Ben je er al van overtuigd hoe leuk lange duurlopen zijn? Of heb je zelf nog een reden waarom lange duurlopen eigenlijk geweldig zijn. Laat het ons weten!

#MarathonMotivatie:⌚Lange Duurlopen

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een × 5 =