Input your search keywords and press Enter.

Een (on)georganiseerde actieve- of sportreis: 8+ tips voor de voorbereiding

Regelen jullie dat allemaal zelf?! En ga je dan helemaal alleen?! Ehhh ja. En als je het mij vraagt is er ook echt geen betere optie. Of althans, ik heb hem nog niet gevonden. Voor mij gaat er niets boven een avontuur voor twee langs een zelf uitgestippelde route

De voorbereiding van je reis

Of dat spannend is, of gevaarlijk? Misschien soms een beetje. Anderzijds weet ik niet of het gevaarlijker is of meer risicovol dan een georganiseerde reis. Vooralsnog ben ik zelf nog altijd heelhuids thuisgekomen. Hoe? Door me goed voor te bereiden, mijn verstand te gebruiken en soms ook goed naar mijn gevoel te luisteren.

Tip 1: Geniet van de voorbereiding.

Die zelf uitgestippelde route voor twee vraagt natuurlijk wel enige voorbereiding. Dat klinkt misschien saai, maar zelf vind ik het één groot feest van voorpret. Het begint met het kiezen van een bestemming en of activiteit(en) en het plannen van de datum. Al maanden van te voren ligt vervolgens de Lonely Planet in de woonkamer en struin ik internet af voor de beste off the beaten track tips van andere avonturiers en sportgekken. Voor hike en hardlooproutes gebruiken we gewoon de ouderwetse kaarten op kleine schaal en bijvoorbeeld boekjes van de GR routes. Er gaat maar weinig boven een romantisch avondje reisplannen.

Tip 2: Plan alleen het noodzakelijke


Tegelijkertijd ligt in de planning voor mij het grootste dilemma van de hedendaagse zelf uitgestippelde route voor twee. Want daar waar ik op reis eigenlijk het liefste vogelvrij ben, is de realiteit dat 3 ½ week zo voorbij vliegen en je in die tijd toch graag de nodige dingen onderneemt. De balans die wij hierin gevonden hebben is dat we onze reis indelen in blokken. Zo bestaat onze reis naar Chili en Argentinië globaal gezien uit ongeveer 4 blokken van 5 á 7 dagen. De vluchten ertussen en bijvoorbeeld de kampeerplekken op een trekking, die lang van te voren geboekt moeten worden, leggen we vast. De rest is open. Heel bewust kiezen we er voor om langer in één regio te blijven en daar actief bezig te zijn, onszelf de ruimte te geven om te niksen en de mogelijkheid te behouden om de mooiste pareltjes ter plekke te ontdekken.

Tip 3: Durf keuzes te maken in je reisplanning

Zo’n mooie reis, daar wil je natuurlijk maximaal van genieten en het liefst niets missen. In mijn optiek is het dé valkuil om te veel te willen in een té korte tijd. Zonde! Want dan is het stressen geblazen en ben je fysiek volledig afgefikt, nog voor het einde van je reis. Geef jezelf ook de ruimte om lekker met een boekje aan het zwembad te liggen of één dag langer op die bergtop te blijven hangen dan geplant.

Wat hierin ook nog wel interessant kan zijn, is de inschatting van de duur van bepaalde activiteiten. Zeker wanneer je iets voor het eerst doet, is dat soms best lastig. Voor een deel is dit trial and error. Zo weet ik inmiddels uit eigen ervaring dat wij (op moeilijk begaanbaar terrein in de bergen) ongeveer 2/3 van geschatte wandeltijd uit boekjes nodig hebben wanneer we rennen.

Bij goed begaanbaar terrein is dit ongeveer de ½ van de tijd. Voor een ander deel kan wat uitzoekwerk je helpen. Denk hierbij aan blogs van mensen die je voorgingen, maar ook aan bijvoorbeeld STRAVAfiles die laten zien hoe lang anderen over een bepaalde route hebben gedaan. Houd in je reisplanning ook rekening met acclimatisatiedagen. Zeker wanneer je pittige fysieke inspanningen gaat leveren heb je extra tijd nodig om je lichaam te laten wennen aan de hoogte of hitte.

Tip 4: Denk goed na over je paklijst

En dan is het de vraag: Wat neem je allemaal mee? Sporten is natuurlijk het meest relaxed met je eigen gear. Daarvan weet je (als het goed is) dat het past, veilig is en je bespaart jezelf geld op huur van materiaal. Het lastige is dat je, een beetje afhankelijk van je bestemming, niet alles mee kan nemen.
Vliegen en backpacken betekent over het algemeen dat alles in één rugzak (of koffer) moet passen.

Voor Chili en Argentinie hebben wij twee grote Deuter backpacks tot onze beschikking en een tas voor handbagage. Mijn rugzak is er een van 50+ 10 liter, mijn lief draagt er een van 65+ 10 liter. Hiermee hebben we genoeg ruimte voor eigen kleding, campinggear en trailrunspullen voor een reis van één maand. En niet geheel onbelangrijk. Hij is ook nog te tillen!

Wanneer we vliegen is voor ons een beetje de globale vuistregel dat we voor de ‘hoofdactiviteit’ waar onze reis om draait onze eigen spullen meenemen. Dus: Gaan we twee weken op triathlon trainingskamp dan nemen we een eigen fiets mee. Maar gaan we tijdens een trailrunreis misschien ook ergens een paar dagen fietsen, dan huren we er een, en zit onze tas vol trailrunspullen.

In veel hostels of hotels kan je spullen achter laten voor een paar dagen. Zo doen wij in Chili een trekking voor een paar dagen. We lopen dan met bepakking en nemen zo min mogelijk mee. Boeken, een overload aan toiletspullen en kleding blijft achter in ons hostel (waar zij in de tussentijd de was doen 😉) Een actieve- of sportreis vraagt mijn inziens ook om een uitbereide EHBO-kit. Denk hierbij ook aan bijvoorbeeld een emergency blanket. Op internet zijn tal van lijstjes te vinden die je helpen de juiste spullen te verzamelen.

Tip 5: Test je materiaal

Ik hoor je zuchten bij deze tip. Want hij ligt zo enorm voor de hand. En toch… Je zal de eerste niet zijn die nog nooit zijn rugzak op heeft gehad, op nieuwe schoenen een trekking loopt, zijn nieuwe sokken nog niet heeft gewassen of er in de middle of nowhere achter komt dat er toch een ander type batterijen in die hoofdlamp gaan. Bespaar jezelf stress en blaren en zorg dat je je gear getest hebt.

Ben je van plan om spullen te huren op de plaats van bestemming. Check dan vooraf of er reviews bekend zijn. Tripadvisor vind ik altijd een goede site, maar er zijn er vast meer. En vergeet niet: weigeren mag!! Sta je ter plaatse met en mountainbike zonder goede remmen, eis dan een andere, hoe awkward je je daarbij ook voelt. Alles beter dan een afdaling zonder remmen.

Tip : Zorg dat anderen weten waar je bent.

Het klinkt misschien niet heel avontuurlijk, maar mijn ouders weten altijd waar ik ben. In die zin dat ik vooraf een reisplanning bij ze achterlaat en op momenten dat ik WIFI en-of netwerk heb, altijd even incheck. Ik vertel ze dan waar we de komende dagen zullen zijn. Horen ze een lange tijd niets van me, dan hebben ze in ieder geval enig idee waar alarm te slaan. Bij trektochten zoals bijvoorbeeld onze 5 daagse trailruntocht door de Alpen is het wijs om de uitbater van de Refuge waar je slaapt te vertellen welke route je neemt. Indien je bij de volgende niet aankomt wordt er alarm geslagen en ben je sneller te vinden.

Tip 7 : Zorg voor een goede reisverzekering.

Mocht het nu een keer mis gaan, dan is het prettig als je een goede verzekering hebt. Veel (berg)sporten, waaronder trailrunning onder extreme sporten en vallen dus niet binnen je normale reisverzekering vallen. Alpinisme valt daar zelfs helemaal buiten. Wil je zeker weten dat een reddingsoperatie vergoed wordt dan is een reisverzekering via de NKVB een aanrader.

Tip 8: Don’t worry, be happy!!


(On)georganiseerd op reis kan soms best een beetje spannend zijn. Er is namelijk niemand die iets voor je regelt (dus ook no one to blame als er iets mis gaat). Anderzijds heb ik de afgelopen jaren ervaren dat het ‘regelen’ in de praktijk best wel mee valt. Daarbij zijn de grote voordelen dat je niet afhankelijk bent van anderen, je je eigen route en tijdspad kan bepalen en vooral de grote drukte kan vermijden. En daarmee is het wat mij betreft vooral genieten geblazen!!

You Might Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 − veertien =