Roadrunning,  Tips & Tricks

Bye Bye Blisters: Wat te doen tegen blaren?

Bye Bye Blisters: Wat te doen tegen blaren?

Bye Bye Blisters: Wat te doen tegen blaren?

Wij hardlopers vragen nogal wat van onze voeten. Al die kilometers die we met ze maken en ieder stap opnieuw moeten ze ons lichaamsgewicht dragen. Dat er voetproblemen kunnen ontstaan, is dan ook wel logisch. Eén van de minder ernstige, maar we behoorlijk irritante problemen, is blaren. Al doende hebben wij inmiddels wat manieren geleerd om blaren te voorkomen en zo snel mogelijk kwijt te raken.

Houd ze droog

Stefanie had tijdens haar marathontraining eigenlijk helemaal niet zo’n last van blaren, maar ik (Erlinde) ontkwam er niet aan. Na de trail in de Ardennen in december, waar ik door het water heen moest en mijn schoenen dus helemaal doorweekt waren, begon de ellende. Het was een geweldige trail, maar ik was daarna ook een paar blaren rijker.

En dat is niet zo vreemd, want een natte huid is week en kwetsbaar. Dat betekent ook dat voeten die zweten meer kans geven op blaren. Het kan helpen wanneer je je voeten voor het lopen insmeert met een beetje talkpoeder. Laat je schoenen na het lopen ook goed opdrogen. Haal de zool eruit en doe er wat krantenproppen in.

Passende schoenen

Het allerbelangrijkste punt om blaren te voorkomen is dat je hardloopschoenen goed passen. Tijdens het hardlopen zwellen je voeten op, dus het is belangrijk dat je daarop let bij de aanschaf van de schoen. De schoenen mogen niet te klein zijn, maar ook zeker niet te groot, want dan ga je schuiven in je schoenen wat ook blaren kan veroorzaken.

Hardloopsokken

Naast de juiste schoenen zijn de juiste sokken ook van belang. Het is niet aan te raden om met sokken te lopen die van 100% katoen zijn gemaakt, want als katoen eenmaal nat is, dan blijft het nat. De beste hardloopsokken zijn gemaakt van synthetische materialen, dat zorgt dat het vocht snel wordt weggevoerd. Om te zorgen dat de sokken goed om de voet blijven zitten, hebben de hardloopsokken een linker- en een rechtersok. De meeste hardloopsokken bieden ook extra bescherming bij de hiel en de tenen.

Welk paar?

Er zijn tig verschillende hardloopsokken op de markt. Bekende en fijne merken zijn Falke en X-socks. Nadeel is dat sokken behoorlijk snel slijten. Met name door de vele kilometers door de marathontraining, moet ik om de haverklap weer nieuwe sokken kopen, terwijl ze behoorlijk prijzig zijn (ongeveer € 16,50 per paar). Online zijn er ook genoeg running sokken te koop, die minder duur zijn. Zo zag ik op de website van Otto de running sokken van Chiemsee. Je betaalt voor een setje van 3 paar in totaal € 14,99. Dat lijkt mij wel wat, dus ik ga deze proberen.

Tips bij blaren

Om blaren te voorkomen kun je verder de gevoelige plekken op je voeten intapen met sporttape. Compeed heeft een speciale anti-blaren stick die je op je voeten smeert waar je wrijving wil voorkomen. Ook het insmeren van je huid met vaseline of kokosolie helpt wrijving, en daarmee blaren, voorkomen.

Als je toch een blaar te pakken hebt, prik ‘m dan door met een steriele naald (gebruik alcohol/sterilon), ontsmet de wond, en plak er daarna sporttape of een (blaren)pleister erop. Een andere tip is om na het douchen je voeten af te spoelen met koud water. Dat zorgt ervoor dat je huid harder wordt en de blaren veel sneller genezen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

13 − twaalf =