Roadrunning

De 10: Geboden voor hardlopers

De 10: geboden voor hardlopers

De 10: Geboden voor hardlopers

“Running is my therapy”, een quote waar veel hardlopers het helemaal mee eens zijn. “Running is my religion” gaat misschien wat ver, maar toch. Het ‘hardlopersgeloof’ groeit, er zijn meer hardlopers dan ooit. Daarbij kunnen de 10 geboden natuurlijk niet ontbreken. Onze eigen 10 geboden, dat dan weer wel.

1. Kies de juiste schoenen

Een paar goede hardloopschoenen is eigenlijk is het enige wat je nodig hebt om hard te lopen. Als je de juiste schoenen hebt kun je een hoop blessureleed voorkomen en kun je beter presteren. Iedere loper is anders en het is de kunst om uit het reusachtige aanbod, de perfect passende schoenen te vinden. Het beste ga je hiervoor naar een hardloopwinkel en laat je een loopanalyse maken.

Zo zijn er nogal wat lopers die last hebben van overpronatie (je enkel kantelt te ver naar binnen), maar wat je met de juiste schoenen kan verhelpen. Erlinde heeft hier wat last van en heeft nu de Nike Zoom Structure 18, speciaal voor overproneerders. Maar het kan ook zijn dat je, net zoals Stefanie, een neutrale loper bent. Zij loopt op Brooks Glycerin 12 narrow. Narrow staat voor extra smalle schoen, want Stefanie heeft smalle voeten.

2. Neem voldoende rust

Bij intensief trainen treden er minuscule beschadigingen op in de spieren, je lichaam reageert vervolgens met een herstelprogramma. Je spierweefsel wordt versterkt door het herstelprogramma van je lichaam. Dit betekent dat je na de training en de rust dus sterker bent dan voor de training. Dit wordt ook wel super compensatie genoemd. Er wordt een prikkel aan het lichaam gegeven waardoor uiteindelijk de fysieke conditie wordt verbeterd. Hier scheven we daar al over.

3. Let op je voeding

Je kunt 6 dagen in de week intensief gaan sporten, maar verder wel alleen maar vette zooi als friet blijven eten. Ga je hiermee wat bereiken? Absoluut niet. Om resultaat te boeken is voeding het allerbelangrijkste. Ze zeggen niet voor niets “Abs are made in the Kitchen”. Anders hebben die 6 dagen sporten totaal geen zin, verspilling van je tijd. Kijk daarmee eens een keer met een heel streng oog naar je voeding. Helaas zijn er meer dingen slecht dan goed voor ons, maar dat betekent niet dat je niks lekkers meer kunt eten of alleen droge sla op je bord krijgt. Laat je inspireren door alle healthy foodblogs. Dan gaat het je zeker lukken.

4. Stel een doel

In de Runnersworld Magazine stond dat het hardlopen zonder doel is als een champagneglas waar nooit eens bubbels in wordt geschonken, of lippen die nooit gekust worden. Mooie beeldspraak en hiermee zijn wij het eens. Het meedoen aan een wedstrijd of een ander doel motiveert toch het beste om goed te trainen.

5. Doe aan krachttraining

Houd je lichaam sterk. Tijdens het hardlopen krijgt je lichaam veel te voortduren. Dit is niet erg bevordelijk voor spieren en pezen. Om ervoor te zorgen dat je lichaam er beter tegen kan moet je lichaam sterk gemaakt worden. Dit doe je door middel van krachttraining en balansoefeningen (bijvoorbeeld Yoga). Nog een voordeel van krachttraining is dat je lichaam mooie lijnen krijgt, gestroomlijnd gespierd wordt en de verbrandingsmotor aangaat. En die blijft zeker nog 2 dagen goed branden. Handig voor al die vetjes die nog weg moeten voor de zomer 😉

6. Loop met maatjes

Lopen met een vriend/ vriendin of in een hardloopgroepje motiveert altijd meer dan in je eentje. Heb jij je dag niet helemaal sleept de ander jou er wel doorheen. Hetzelfde met slecht weer, de afspraak staat dus je moet gaan. Er zijn gewoon minder excuses mogelijk, je moet!

7. Wissel van ondergrond

Om je lichaam anders te prikkelen kun je wisselen van ondergrond. Dus niet alleen het asfalt, maar ook het bos, strand of gras. Het is niet alleen leuker om van terrein te veranderen, maar hierdoor zullen je pezen en spieren sterker worden en dit voorkomt weer blessures.

8. Laat je inspireren door anderen

Er zijn ontzettend veel blogs, magazines, websites en inspirerende mensen om je heen waar je eens naar kan luisteren. Haal daar de motivatie en energie vandaan. Je merkt dan ook dat iedereen dipmomenten kent. Iedereen heeft er dus wel eens last van, maar er is maar 1 ding wat helpt en dat is wel gewoon gaan. Met de gedachte dat jij niet de enige bent die vandaag eigenlijk geen zin heeft, maar wel gaat is al een hele verbetering. Lees en hoor hoe mensen naar een doel trainen en wat ze er allemaal voor moeten laten. Dit geeft jou meteen energie om flink aan de bak te gaan. Wat hij of zij kan, kan jij toch ook?

9. Gebruik een foamroller

Inmiddels is de foamroller ingeburgerd in de hardloopwereld. Foamrollen schijnt zelfs beter te zijn dan rekken. Het bevordert je bloedcirculatie en zo kun je makkelijker afvalstoffen afvoeren. Gebruik elke dag een foamroller voor het beste resultaat.

10. Geniet!

Stefanie werkt op een sportschool en had toevallig een vrouw aan de bar zitten die sporten vreselijk vindt. Elke keer moet ze zichzelf naar de sportschool slepen. Ze pakt dan altijd een lesje spinning (fietsen). Maar liever fietst ze gewoon een stuk buiten. “Ik vind het vreselijk, maar weet dat het goed voor je is. Daarom ben ik er elke woensdag ochtend ook netjes, maar leuk? Nee!”.

Stefanie vroeg haar of er dan geen andere sport is die ze kon gaan proberen, want voor iedereen is er wel een soort van sport die past. Ze gaat nu op aanraden van Stefanie lesjes yoga, pilates en body-balance proberen. Misschien is dat meer haar ding en vindt ze het plezier weer terug in sporten. Die ze overigens nooit gehad heeft bij sporten, haha. Een geweldige vrouw, met goede discipline. Daar valt niks van te zeggen.

Maar ren voor jezelf, nooit voor een ander. Dat werkt absoluut niet. Doe iets wat je leuk vindt en niet iets waarvan jij gehoord hebt dat het goed voor je lichaam is. Zonder plezier houd je dingen nooit lang vol, een enkeling kan dat, misschien. Maar met plezier ergens naar toe gaan is ook veel leuker!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 × drie =