Reviews

Boekrecensie: Hardlopen voor vrouwen – Barbara Kerkhof

door Anne-Hester

Als hardloopster in een groep met overwegend mannen, keek ik ernaar uit om een keer iets te lezen over hardlopen dat zich specifiek richt op vrouwen. Zoals mannen het vast fijn vinden om soms even alleen met de mannen onder elkaar te zijn, zo is het voor vrouwen ook fijn om af en toe even van gedachten te wisselen met personen zonder Y-chromosomen. Kortom, ik was benieuwd naar het boek Hardlopen voor vrouwen, van Barbara Kerkhof. Is dat hét ideale Sinterklaas/Kerst/verjaardagscadeautje? Lees meer…

Hardlopen voor vrouwen?

Hardlopen voor vrouwen is niet altijd zo vanzelfsprekend geweest, aldus schrijfster Barbara Kerkhof. Dat het nu de normaalste zaak van de wereld lijkt, doet me beseffen dat er een tijd geweest moet zijn dat een aantal stoere dames niet langer is weggerend voor de vooroordelen en zo de weg heeft vrijgemaakt voor een bredere acceptatie van vrouwen bij deze sport.

Niet dat ik denk dat het gros van de mannen er enorm op tegen was, maar wie nergens last van heeft is wel minder geneigd iets te veranderen. Driewerf hoera dus voor de vrouwelijke voorvechters die decennia geleden de stoute hardloopschoenen hebben aangetrokken en ervoor hebben gezorgd dat niemand nog raar opkijkt van een hardlopende vrouw! Goed. Tot zover wel het feministische commentaar. OPZIJmodus/uit en terug naar het boek.

Boekrecensie: Hardlopen voor vrouwen - Barbara Kerkhof

Rennen maakt blij!

Het eerste hoofdstuk bespreekt de vele voordelen van het hardlopen en wie gunt zichzelf die nu niet? Maar hoe kom je nou als couchpotato met de conditie van een stoeptegel van de bank af in een wereld die je overspoelt met prestatiedruk, uitblinken en jezelf etaleren op social media?

De bekendste mitsen en maren om te beginnen met hardlopen worden in het boek behandeld, vanuit verschillende invalshoeken belicht en voorzien van tips and trics. De toon die hierbij in het boek wordt aangeslagen, ervaar ik als prettig laagdrempelig, mede door de persoonlijke verhalen van de schrijfster die niet schuwt je deelgenoot te maken van de valkuilen die ze zelf is tegengekomen.

Het is bekend dat lezen over hardlopen motiverend werkt-iets wat de Run-way Girlsblog ook tot doel heeft- en Barbara (zelf toch een goede loopster) geeft je het gevoel dat het helemaal oké is als je niet gelijk 1 kilometer in 6 minuten kunt rennen. En dat is het ook, want hardlopen is zoveel meer dan alleen hard lopen. Lees het eerste hoofdstuk tot je daar ook van overtuigd bent.

Training

Na het eerste hoofdstuk sta je hopelijk al met één hand op de deurkruk om toch even een rondje buiten te maken. Lees voordat je dat gaat doen even de trainingstips en -mogelijkheden uit het tweede hoofdstuk en sterk je met de gedachte dat je echt niet gelijk als Sifan Hassan over het trottoir hoeft te sprinten als je de deur uitgaat.

Max. hartslag

Kort wordt in het hoofdstuk aangestipt hoe je kunt trainen op basis van de hartslag, waarbij je de intensiteit afstemt op een percentage van de maximale hartslag die je met apparatuur kunt laten vaststellen of (minder nauwkeurig) kunt berekenen met de vuistregel van 220 minus je leeftijd. Het eerste heeft echt mijn voorkeur. Uitgaande van de vuistregel zou mijn maximale hartslag namelijk rond de 190 liggen. Deze ligt (vastgesteld met apparatuur) echter boven de 200, waardoor je uitgaande van de vuistregel snel in verkeerde hartslagzones zou hebben getraind. Net als Barbara zou ik daarom adviseren om hulp van een trainer te vragen als je wilt trainen volgens de hartslagzones.

Ook voor de ervaren hardloopster?

Ook voor de meer ervaren hardloopster is het tweede hoofdstuk nog steeds het lezen waard, al was het maar om te constateren dat je goed bezig bent en dat je bekend bent met de vele trainingsmogelijkheden die er zijn. Ook de hardloper zal zijn voordeel kunnen doen met het tweede hoofdstuk, want het meeste wat hier is beschreven, geldt net zo goed voor de mannen.

Van vrouw tot vrouw

Het derde hoofdstuk heeft daarentegen de veelbelovende titel ‘van vrouw tot vrouw’ en behandelt onderwerpen als menstruatie, zwangerschap, borstvoeding en de menopauze. Van 75% van deze onderwerpen ben ik geen kenner, desalniettemin weet ik nu beter wat me te wachten staat en kan ik er hopelijk mijn voordeel mee doen mocht het zich ooit aandienen. Voor zij die hier wel ervaring mee hebben, bevat het boek denk ik best wat aardige tips en hopelijk een boel herkenning. Verder vind ik het fijn om even zwart op wit te zien staan wat ik al wist: hormonen kunnen een negatieve invloed hebben op je prestatie! En daarom mag je best een beetje lief voor jezelf zijn.

H.4

In het vierde hoofdstuk word je bijgepraat over de hardloopkleding- en hardloopschoenenindustrie. Zonder anti-pronatie in een schoen raken mijn enkels bijna de grond aan de binnenkant van mijn voeten, maar soms vraag ik me af of het belang van een goede schoen niet vooral is ingegeven door commerciële motieven. De eerste drie jaar dat ik hard liep, liep ik namelijk op schoenen die ik zelf ergens in de opruiming uit een rek had getrokken. Ik had ze niet laten aanmeten en ze hadden een -naar ik nu weet- neutrale afwikkeling. Nergens last van gehad. Onder het mom van voorkomen is beter dan genezen, koop ik nu overigens wel schoenen met anti-pronatie.

Sportbh

Waarom een goede sportbh onmisbaar is bij het hardlopen wordt door Barbare fijntjes uitgelegd, ook hier geldt: voorkomen is beter dan een factuur van de plastisch chirurgisch. Spring daarom toch maar flink heen en weer in het pashokje en buig je vingers naar je tenen om te checken of alles een beetje op zijn plaats blijft.

Blessures en belasting

In het vijfde hoofdstuk is aandacht voor blessures, zowel lichamelijk als geestelijk. Meer dan een pagina wordt gewijd aan het verschijnsel burn-out, waar je meer en meer over hoort, en hoe het lichaam een voorbode kan zijn als je geestelijk uitgeput raakt.

Tegen de rijrichting in?

Het zesde hoofdstuk beantwoordde voor mij een vraag die me door de jaren heen al langer bezig heeft gehouden. Waarom lopen sommige mensen tegen de rijrichting in? Dat je dan het verkeer aan ziet komen, dat snap ik. Maar dat het tot 1991 zelfs verplicht was, is nieuw voor me. Dit hoofdstuk gaat verder over veilig buiten de deur hardlopen en besteedt daarbij onder meer aandacht aan een veilig gevoel, honden en het weer.

Yoga

Het zevende hoofdstuk is geschreven voor diegene die zich eens aan een wedstrijdje durft te wagen. Ook hier weer een boel handzame tips. In hoofdstuk acht een inzicht hoe je hardlopen mooi kunt combineren met andere sporten, voorzien van met foto’s geïllustreerde yogaoefeningen om je lichaam soepel en lenig te krijgen/houden.

Foto’s

hardlopen-voor-vrouwen

Overigens ben ik erg te spreken over alle foto’s in het boek. Er is veel kleur, veel plezier, mooie compositie en stukjes van het prachtige Nijmegen. Ik kreeg er helemaal zin van om te gaan hardlopen.

Brandstof

Het negende en laatste hoofdstuk gaat in op voeding en drinken. Alles wat een beginnend hardloopster zou moeten weten wordt genoemd. Fijn dus om dat zo overzichtelijk verzameld te hebben!

Conclusie

Hardlopen voor vrouwen is voor de beginnende hardloopster zeker een goed boek om door te nemen. Alles wat je zou moeten weten is overzichtelijk en heel begrijpelijk geschreven. Voor de hardloopster met enige ervaring is het een handige verzameling om nog eens na te slaan. Doordat de schrijfster haar goede raad mixt met een boel persoonlijke ervaringen, leest het boek makkelijk weg. Met name het derde hoofdstuk richt zich echt op vrouwen, de andere hoofdstukken zijn ook prima leesvoer voor je vader, broer, vriend of andere mannelijke kennis!