Input your search keywords and press Enter.

Beginnen met hardlopen: 5 tips voor runners

Het mag duidelijk zijn: corona is een pain in the ass. Iedereen heeft er in meer of mindere mate mee te maken. De gevolgen zijn enorm en het is voor niemand leuk. Toch kunnen we nu wel voorzichtjes aan concluderen dat door de coronamaatregelen c.q. de intelligente lockdown heel veel mensen aan het sporten zijn geslagen. En dat is natuurlijk wél een positieve ontwikkeling. 

Beginnen met hardlopen? Een vliegende start!

Aangezien de maatregelen nog wel even duren en alle evenementen zijn afgelast tot 1 september, mogen we er vanuit gaan dat er vast nog een een hoop mensen beginnen met hardlopen, wielrennen of mountainbiken. Goed idee! En als je begint met een van deze sporten, dan wil je weten hoe je dat het beste aan kunt pakken. In een reeks van blogs geven we je elke keer 5 tips voor een vliegende start!

In deze blog delen we de 5 tips voor beginnende hardlopers. Maar ook als doorgewinterde runner kun je er je voordeel mee doen.

1. Zorg voor de juiste gear/ uitrusting 

Een van de vele voordelen aan hardlopen is dat je er meer weinig spullen voor nodig hebt. En dat je het eigenlijk overal en altijd kunt doen. Rondjes in of rond het huis rennen is misschien wat minder aantrekkelijk. Al zijn er zijn genoeg lopers die daar inmiddels een ‘quarantaine challenge’ van hebben gemaakt. 

Maar goed, waar je ook wilt rennen: qua uitrusting is het heel makkelijk! Want feitelijk zijn goede hardloopschoenen het enige wat je nodig hebt. Niet stiekem op je casual sportschoenen of tennisschoenen gaan rennen dus! Het is aan te raden om je hardloopschoenen te laten aanmeten in de plaatselijke runningstore. Aan de hand van een analyse kreeg je een beeld van welke schoenen er bij jou passen. In coronatijd kun je er ook gewoon (op afspraak) terecht. 

En hoewel de hardloopkleding wat minder prioriteit heeft, is het wel prettig om in een ‘echt’ hardloopshirt en hardloopbroek te lopen. Ademend materiaal is zo veel fijner dan een katoenen shirt en een joggingbroek, waar je je kapot in zweet. En nog een tip: kleed je ook niet al te warm aan. Zeker in de zomer, heb je echt wel genoeg aan een short en een een t-shirt.  

2. Rustig opbouwen: gebruik een schema

Veruit de meeste hardloopblessures worden veroorzaakt door overbelasting. Hardlopers die teveel trainen dus. Zeker voor de beginnende lopers liggen blessures op de loer, wanneer je te veel en te lang gaat lopen. In een klap van 0 km naar 10 km is niet realistisch. Gun je lichaam de tijd om aan het hardlopen te wennen. En maak je gebruik van een (beginners)schema. Runnersworld heeft bijvoorbeeld diverse schema’s die je kunt gebruiken.  Maar online zijn er een heleboel andere schema’s terug te vinden waardoor je het hardlopen goed opbouwt. 

3. Let op je techniek 

Hoe moeilijk kan hardlopen nou helemaal zijn? Dat kunnen we toch van nature? Het zal je misschien verbazen, maar de meeste hardlopers hebben geen goede techniek. Op de juiste manier hardlopen, gaat dus niet vanzelf. Niet alleen om blessures te voorkomen, maar ook om zo efficiënt mogelijk te lopen is de juist techniek van groot belang. In coronatijden is het aansluiten bij een loopclub of het een op een contact met een trainer wat lastig, dus probeer zelf goed op je houding te letten. Wat is de juiste techniek? GTN legt het uit in deze video:

4. Voeding

Als je start met hardlopen zul je tijdens het rennen geen voeding in de vorm van gelletjes e.d. nodig hebben. Dat is pas bij de langere afstanden aan de orde. Bijvoorbeeld bij de halve marathon. Natuurlijk is het wel van belang dat je lichaam goed verzorgd en voorziet van de juiste voedingsstoffen. Een mooie stelregel daarbij is de 80-20 regel. Dat wil zeggen 80% gezond eten en bii die andere 20% mag je de teugels wat laten vieren. 

Om kramp en maagklachten tijdens het lopen te voorkomen, is het ook van belang dat er genoeg tijd zit tussen je laatste maaltijd en het moment van hardlopen. Het verschilt per loper, maar houd 2-3 uur aan. Wil je wat inspiratie voor de beste ontbijtjes voor het hardlopen? Daar schreven we een blog over.

5. Keep it up!

In het begin kan hardlopen best saai zijn. Zeker als je maar kleine stukjes kunt rennen en dit moet afwisselen met wandelen. Maar hang in there! Het komt goed. Je zal snel progressie boeken  en misschien geloof je het niet, maar het wordt echt leuk.

Verder kan het helpen om een muziekje op te zetten. Er zijn diverse studies gedaan waaruit blijkt dat muziek motiveert tijdens het lopen. Muziek vermindert het gevoel van vermoeidheid en zorgt juist voor een geluksgevoel. Wedstrijden zijn voor de meeste lopers een supergoede motivatie, maar die moeten we in tijden van corona helaas missen. Maar vooruit kijken kan natuurlijk wel. Hopelijk heb je de smaak te pakken en wil je doortrainen voor een 10 km, 15 km of een halve marathon.

En verder… verken je eigen buurt! Het is echt leuk om nieuwe plekken te ontdekken in je ‘eigen achtertuin’. Als hardloper zie je namelijk andere dingen van de omgeving, dan wanneer je op de fiets of in de auto zit. Je kunt er ook voor kiezen om eens veel verder weg te gaan. Maar er een tripje van. Als je naar het bos, strand of de hei gaat… ga dan echt vroeg. Zo kom veel minder mensen tegen.

Dat waren ze, de 5 tips voor beginnende lopers. Geniet van het hardlopen in coronatijd; #staysafe en ren vooral door…. naar betere tijden.

You Might Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

dertien + zes =