reizen

Running Tourist: 5 dagen Dubai (vervolg)

Afgelopen woensdag kwam ik terug van mijn 5 dagen “Full Dubai Experience”. Ik schreef hier al een blog over de eerste 2 dagen en hieronder staat het vervolg mijn tripje, naar deze mooie, maar toch wel bizarre plek in de Verenigde Arabische Emiraten.

Dag 3 Zondag

Op zondag is het weekend in Dubai afgelopen en moet iedereen weer aan het werk. Vandaag ging ik alleen op pad met metro naar de beroemde Dubai Mall. Ongelooflijk hoe groot die Mall is. Ik was benieuwd naar het gigantische aquarium in de Mall. Die had ik snel gevonden. Bizar, hoe groot! Maar wel erg mooi, met o.a. pijlstaartroggen en een haai. Vervolgens kwam ik langs een indoor waterval en langs de ijsbaan. Tuurlijk, een ijsbaan in de woestijn, in Dubai kan alles! Net zoals de beroemde een IndoorSkihal, de grootste van de wereld. Die zit trouwens in een andere mall: de Emirates Mall.

Dubai Mall

Werkelijk ieder (duur) merk wat je maar kan bedenken, heeft een winkel in die Dubai Mall. Soms zijn er zelfs meerdere winkels van hetzelfde merk. Een paradijs als je van shoppen houdt. Al zijn de prijzen helaas niet lager dan in Nederland.

Burj Kalifa

Daarna ging ik op zoek naar de ingang van de Burj Kalifa, het hoogste gebouw ter wereld. Ik wilde graag naar de top. Iets wat je echt gedaan moet hebben, als je in Dubai bent. Ik dacht dat ik ter plekke een ticket kon kopen. Dat kon inderdaad, maar dan wel voor een bedrag van 500 AED, oftewel zo’n € 110,-. Ik vond dat wel belachelijk veel geld en besloot het niet te doen. Misschien kon ik op een andere manier aan goedkopere kaarten komen? Achteraf bleek dat ze me een VIP ticket wilden verkopen en dat je online gewone tickets kan kopen voor een veel lager bedrag. De volgende dag dan maar een nieuwe poging wagen.

Running Dubai

Om 18:00 uur had ik afgesproken om te gaan hardlopen. Een korte afstand met een langzame pace. Dit keer niet op een prachtig aangelegde hardlooproute, gewoon over de stoep in de buurt. Het was soms wel lastig om al die auto’s door te manoeuvreren als we het zoveelste kruispunt moesten oversteken. Maar dat mocht de pret niet drukken. Want niets is zo leuk als in een ander land hardlopen!

Diner op de 50e verdieping

Vlakbij de wolkenkrabber waar ik logeerde staan de Emirates Towers. Op de 50e verdieping van 1 van de torens zit een Italiaans restaurant. Super fancy en een waanzinnig uitzicht over de stad. En je zit ongeveer naast de “Big Ben’ look-a-like-toren. Dankzij de 2-for-1 kortingsvoucher konden we hier goedkoper eten en kregen we een gratis fles wijn. Het eten was subliem en de wijn ook. Het fijne aan Dubai is dat je overal goed kan eten. Je betaalt er wel voor, maar je weet wel zeker dat het ook echt goed is.

Dag 4

Vandaag, maandag, deed ik een nieuwe poging om de top van de Burj Kalifa te bereiken. Online kon ik een veel goedkoper ticket kopen in plaats van die dure VIP pas. Maar voordat ik weer naar de Mall ging, wilde ik eerst nog wat van de omgeving verkennen. Het liefst wilde ik hardlopen, maar dat is overdag echt niet te doen in die warmte.

Wandelen in de woestijn

Ik ging daarom maar rustig wandelen. Ik liep een wijk in dat een stuk minder luxueus was, een contrast met de al de luxe en wolkenkrabbers die achter de sobere woningen vandaan kwamen. Dubai is niet echt gemaakt om te wandelen. Als het zomer is, vermijdt iedereen het zoveel mogelijk om buiten te zijn. Niemand gaat voor z’n lol in 40 graden of hoger buiten lopen. Toch vond ik het voor nu wel fijn om buiten te zijn. En te voet zie je toch weer andere dingen dan in de auto of taxi.

At the top, Burj Kalifa

’s Middags ging ik opnieuw naar de Dubai Mall, want om 16:00 uur mocht ik naar de top van de Bush Kalifa. Ongelooflijk hoe zo’n enorme toren is gebouwd. In 60 seconden bereik je met de lift de 102ste verdieping. En wat een waanzinnig uitzicht over Dubai. Het was wel een beetje druk met toeristen, iedereen maakte daar minstens 100 selfies (ja ik zelf ook, maar die zijn mislukt).

Dubai Fountains

Voor de Burj Kalifa, zijnde beroemde fonteinen van Dubai. Ik had daar niet zoveel van verwacht, maar dit was echt spectaculair. De fonteinen dansen op de muziek en dat is echt prachtig om te zien. En misschien wel de beste budget tip van Dubai, want het is gratis! Misschien ken je de Belaggio fonteinen in Vegas? Dit is ook zoiets, maar in Dubai is het vele malen groter.

Dance all night

Om 18:00 uur had ik afgesproken om te eten. Dan is de eerste keer dat de fonteinen aangaan. Daarna doen ze het om het uur. We kozen een restaurant met uitzicht op de fontein. We hadden niet gereserveerd, maar we konden met veel pijn en moeite nog wel terecht in het restaurant. De sfeer van de dansende fonteinen is elke keer anders. De muziek was elke keer verschillend was. Van Arabische muziek tot popmuziek, die fonteinen kunnen overal op dansen. En als het donker is, dan is er een ongelooflijke lichtshow en staat de Burj Kalifa ernaast te fonkelen. Heel mooi!

Wordt vervolgd…

Hoeveel blogs kun je schrijven over 5 dagen Dubai?! Nou in ieder geval meer dan 2, dus er komt nog een vervolg! Met oa mijn bezoek aan een Moskee. Het was zeker niet de eerste keer dat ik een Moskee bezocht, maar wel de eerste keer dat ik er tour en uitleg bij kreeg. Waardoor mijn idee over de Islam/ Moslim cultuur misschien zelfs wel veranderd is. Maar daarover later meer.