Triathlon

HRV-status

Hoe laad jij je batterij op? Ik bedoel niet die van je telefoon, maar ik heb het over je eigen energievoorraad. In onze maatschappij wordt als normaal wordt gezien om altijd druk te zijn en alles tegelijk te willen doen. Guilty guilty as charged. Ik ben ook zo iemand, vrees ik. Ik moet mezelf soms echt dwingen om niets te doen, echt even rust nemen, dus.

Energie van sporten en natuur

Verder krijg ik energie van sporten. En van de natuur. Bewegen in de natuur is een gouden combinatie. Regelmatig kijk ik nog eventjes terug naar de foto’s van onze trip naar IJsland in september 2022 We waren constant in touw (lees: aan het hiken), maar ik voelde me er zo goed bij. Ook een vorm van opladen dus. Ook yoga helpt me energie herstellen. Al vind ik dat laatste ook veel lastiger in mijn routine te krijgen.

Mijn smartwachtch meet o.a. de Body Battery. Eigenlijk keek ik hier nooit zo naar, maar inmiddels vind ik het wel interessant. En in het ‘ochtendrapport’ van mijn horloge staat ook veel interessante data: mijn slaapscore bijvoorbeeld. En de HRV-Status status. Zo zie je dat stress, of (over)trainen en bijvoorbeeld alcoholgebruik zo veel invloed hebben op je energielevel. HRV staat voor Heart Rate Variability, oftewel variatie in hartslag.

HRV meten?

Misschien denk je dat een hart in een constant tempo slaat. Maar dat klopt niet, want de tijd tussen opeenvolgende hartslagen verschilt altijd. HRV meten is dus echt iets anders dan het bepalen van de hartslag met een hartslagmeter. De HRV meet het verschil in tijd (milliseconden) tussen opeenvolgende hartslagen.

Uitleg HRV-status

Op de website van Garmin staat uitgelegd wat de HRV-status nou precies is, en ook belangrijk: hoe je het kan interpreteren. Maar waarom zou je überhaupt de HRV willen weten? Dagelijks op hetzelfde moment het HRV meten levert informatie op over de HRV-baseline, dit is de gemiddelde HRV. De HRV-baseline geeft inzicht hoe het is gesteld met je stress. Een dalende HRV-baseline duidt op een toename van stress en mogelijk zelfs overtraining. Een stijgende HRV-baseline geeft aan dat je lichaam de training goed aankan.

One Comment

  • Martijn Meeuwis

    Hallo Erlinde,

    Bedankt voor je inzichtelijke artikel over hartslagvariabiliteit (HRV) en hoe het atleten kan helpen. Als ervaringsdeskundige in voeding, sport, mindset en meditatie, behandel ik vaak cliënten die zich richten op het optimaliseren van hun trainingsprestaties. Ik ben het eens met je punten over het gebruik van HRV om stress en overtraining te monitoren en wil toevoegen dat een combinatie van deze metingen met een gebalanceerde voedings- en trainingsaanpak kan bijdragen aan betere sportprestaties.

    Vriendelijke groeten,
    Martijn Meeuwis

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negentien − achttien =