Input your search keywords and press Enter.

De 10: lessen van een Yogi

De 10: lessen van een Yogi

Yoga en hardlopen is een ideale combinatie. Maar niet alleen voor hardlopers heeft yoga voordelen. Ook voor niet-hardlopers en niet-sporters hebben er baat bij. Yoga is geen ‘sport’, alhoewel het zeer intensief kan zijn. Maar naast naast het beoefenen van de bekende asana’s (houdingen), zijn de adem-energie oefeningen (pranayama) en meditatie minstens zo belangrijk. Had Yoga vroeger vooral een zweverig imago, tegenwoordig doet iedereen het.

Yogi

Op Instagram zijn yogi’s zoals Caitlin Turner, Rachel Brathen, Jared Fu enz. enz. immens populair. En er zijn steeds meer mensen (lees: Erlinde) die op yoga vakantie of -mooier gezegd- yoga retreat gaan. Op dit moment is Erlinde op Sardinië voor een yoga en SUP retreat. In het ‘Casa di Yoga’, waar ze is, staat er iedere dag yoga op het programma.

Ashtanga

Yoga ‘juf’ Anne begint ‘s ochtends een Ashtanga yoga les van 1,5 uur. De meeste vormen van Power Yoga -die je in de sportschool kunt volgen- zijn afgeleid van Ashtanga. Dat geeft dus wel aan dat het een behoorlijk intensieve vorm van yoga is. Maar waar het bij Power Yoga vooral gaat om het fitter worden, gaat het bij Ashtanga niet om je atletisch vermogen. Je wordt er zeker fitter van, maar uiteindelijk gaat het niet om welke acrobatische yoga oefeningen je allemaal wel en niet kan, maar hoe je in het leven staat.

No Buddha Belly

Bij Ashtanga staat een diepe ademhaling en een vaste reeks oefeningen centraal. Het doel is om warmte en energie in de lichaam creëren. Belangrijk bij het doen van de vloeiende yoga bewegingen is dat je je ‘core’ spieren voldoende aanspant. Dus niet met een ‘Buddha Belly’ zoals Anne het noemt, maar een  krachtige core. Want een krachtige core helpt om blessures te voorkomen.

De 10 lessen van een Yogi

In de loop van de tijd heeft Anne een aantal ‘wijsheden’ verzameld om nog meer uit je yoga sessie te halen. En deze lessen uit de yoga kun je op heel veel dingen toepassen. Het dagelijks leven, maar het onderstaande lijstje geldt eigenlijk ook voor hardlopen. Behalve puntje 5 natuurlijk 😉

How to transform your yoga practice….

Omdat Anne lesgeeft in het Engels, is het lijstje ook in het Engels. En ja, sommige dingen klinken ook gewoon beter in het Engels.

  1. Doubt your doubts
  2. Accept where you are today
  3. Remember Yoga is a journey not a destination
  4. Let go of comparison and competition
  5. Recognize that less is more
  6. Allow resistance to melt away
  7. Let go of expectations and limitations
  8. Recognize that each day is different
  9. Be sure to have fun
  10. Practise …. and it will come

You Might Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee + 10 =