Vrijdag is koelkastkijkdag

Vrijdag = koelkast kijkdag (Job de Brouwer)

Vrijdag = Koelkastkijkdag

Vrijdag = koelkast kijkdag

Na een lange periode van blessureleed is hij back to business en gaat hij voor een medaille plaats tijdens de Nederlandse kampioenschappen volgend jaar zomer. Naast kei hard trainen studeert en werkt hij ook nog. Nijmegen en Rotterdam daar schittert deze man, maak kennis met Job de Brouwer.

Job vertel eens … wie ben jij?

Mijn naam is Job de Brouwer, een fanatieke middellange afstandsloper (1500 meter) die zijn studie (master gezondheidszorgpsychologie op de Radboud Universiteit) zo goed mogelijk met het hardlopen probeert te combineren.

Knap hoor, dat eist veel discipline van jezelf. En werk jij daarnaast ook nog?

Ja, omdat het erg lastig is om met hardlopen geld te verdienen en ik het eigenlijk te leuk vind om te stoppen werk ik ook nog een paar keer per week een aantal uurtjes bij ‘coef lifestyle for men’. Een wat luxere kledingwinkel in het centrum van Nijmegen.

IMG_20151126_184347_fff

Druk leventje, want hoe vaak per week train jij?

Momenteel train ik zo’n 6 tot 8 keer per week. Mijn baantrainingen doe ik bij een trainingsgroep in Rotterdam en mijn krachttraining wordt begeleid door een trainer/fysiotherapeut in Nijmegen. Hiernaast doe ik mijn duurloopjes en rompstabiliteitsoefeningen zelf of samen met vrienden.

Rotterdam?? Jij zult af en toe wel tijd te kort komen of niet?! Diepe buiging voor hoe jij het allemaal geregeld krijgt. Maar waarom Coef?

Tijdens mijn blessure ben ik bij Coef begonnen met werken. Ik vind mode/ fashion leuk om mee bezig te zijn.

Ben jij altijd zo sportief geweest?

Ja, al van jongs af aan ben ik bezig met sporten. Vroeger was ik nog niet zo zeer bezig met hardlopen. Ik vond het veel leuker om samen met de andere jongens uit de buurt te voetballen, fietsen of om stuntshows te organiseren die in onze eigen beleving vast een stuk spectaculairder waren dan in de werkelijkheid. De 2 á 3 avonden per week dat ik op de atletiekclub was, richtte ik me vooral op de technische onderdelen en het sprinten. Ik moet eerlijk toegeven dat ik op een gegeven moment een behoorlijke hekel had ontwikkeld voor het lange afstand lopen. De 600 en 1000 meter, waren toen zacht uitgedrukt niet mijn favoriete onderdelen.

IMG_20151126_184546_190

Hahah, zullen wij maar niet vertellen dat wij in april weer een hele marathon gaan lopen. Ooit aan durven denken dat een keer te lopen?

Nee, lange afstanden liggen mij niet. Ik ben meer iemand van het iets kortere werk. Echt 800 – 1500 meter liggen mij een stuk beter. Daar komt veel meer tactiek bij kijken en daarom vind ik die trainingen ook veel leuker.

Is sporten belangrijk voor jou?

Sporten is voor mij inderdaad erg belangrijk. Ik train niet alleen om op wedstrijden goed te kunnen presteren, maar ik vind het ook erg leuk en ontspannend om te doen. Ik heb een aantal jaren door verschillende blessures periodes niet kunnen trainen of in ieder geval niet kunnen hardlopen. Op deze momenten kwam ik er pas achter hoeveel energie ik uit het hardlopen kan halen.

Blessures zijn vreselijk. Gelukkig ben je weer lekker aan het rennen. Welke sporten beoefende je toen jij even niet kon rennen?

Tijdens mijn blessures trainde ik vaak alternatief. Fietsen, zwemmen en aquajoggen. Niet omdat ik het zo leuk vind, in tegendeel. Het was een moetje.

Naast trainen betekend voeding ook heel veel voor je herstel en prestaties. Vind jij voeding belangrijk?

Veel trainen en gezond eten gaan voor mij eigenlijk vanzelfsprekend samen. Mijn ouders hebben ook altijd fanatiek gesport, waardoor ik het gewend ben om bewust met voeding bezig te zijn. Dit wil niet zeggen dat je nooit eens een stukje chocolade kan nemen. In mijn geval is dat dan meestal meteen een halve reep, maar ik ben er wel bewust mee bezig dat ik op een dag al mijn voedingsstoffen binnen krijg.

MyCollage_32_829
Trainen en winnen is heerlijk!
Af en toe iets snoepen hoort er zeker bij. Maar naast af en toe een stukje chocolade eten eet jij volgens een bepaald dieet of…

Nee, ik eet niet volgens een bepaald dieet. Ik ben wel een periode begeleid door een voedingsdeskundige. Hierbij werd er vooral op gelet dat ik al mijn voedingsstoffen binnen kreeg, dat het gelijkmatig over de dag was verdeeld en dat de verhoudingen tussen de voedingsstoffen goed waren.

Dat is inderdaad belangrijk. Goed dat jij hier aandacht aan besteed hebt. Met zo’n druk leventje als die van jou is het belangrijk op de juiste momenten voldoende energie te hebben en het uiterste uit je trainingen te kunnen halen. Hoe ziet een gemiddelde dag qua eten er bij jou uit?

Ontbijt

Havermout met melk en fruit (appel/bramen/blauwe bessen etc.) Bij gebrek aan fruit werkt chocolade ook erg goed. Het maakt het in ieder geval een stuk makkelijker om de havermout weg te krijgen.

Lunch

Omdat ik vaak ’s avonds train, eet ik ’s middags vaak warm. Naast aardappelen/pasta/rijst/couscous, een stukje vlees of vis, eet ik vooral erg veel groenten. Ik sluit altijd af met een toetje. Vaak griekse yoghurt met fruit en honing.

Avondeten

’S avonds eet ik over het algemeen meteen na de training. Ik heb me namelijk laten vertellen dat het belangrijk is om binnen een half uur na de training je voedingsstoffen binnen te hebben. Hoewel ik ‘s middags al warm heb gegeten, eet ik het liefste s’ avonds nog een keer warm. Meestal hou ik het dan wat simpeler en eet ik een gevulde soep met een stokbroodje kaas. Omdat ik erg van toetjes hou, sluit ik ook het avondeten weer af met een een bakje yoghurt met fruit en honing/ranja.

Tussendoortjes

Als tussendoortje eet ik meestal gewoon een appel of een banaan. Gericht op het sporten, zou ik eigenlijk wat vaker dingen nootjes moeten eten, maar op een of andere manier vind ik deze te ranzig (kan ik dit zeggen :p) om weg te krijgen. Wel vind ik het erg lekker om af en toe een smoothie te maken. Meestal met fruit en yoghurt, maar ook groentes doen het erg goed.

Noten ranzig? Ze zijn zo lekker mmmm…. 😉 Maar vertel eens Job heb jij op dit moment een doel waar jij naartoe traint?

Op het moment ben ik nog steeds in opbouw na een lange blessureperiode. Het is op het moment dus het belangrijkste op weer stabiele trainingsweken te kunnen maken en af en toe eens een wedstrijdje mee te pakken. Het is hierdoor op het moment nog wat lastiger om concrete doelen te stellen, maar ik denk dat het een mooi streven is om volgend jaar zomer op de Nederlandse kampioenschappen wat dichter bij de medailles te komen dan anderhalf jaar geleden. Toen ik na een vervelende blessure de finale met een 12e plaats afsloot.

Zelfs dat vinden wij netjes hoor. Wij doen het jou niet na en een mooi streven voor volgend jaar. Heb jij nog tips voor alle volgers?

Mijn tip is om binnen het sporten en gezond eten een manier te vinden die bij je past. De een vind het veel leuker om vooral gezellig samen te trainen en de ander vind het juist fijner om een rustig bos op te zoeken en van de natuur te genieten. Op het moment dat het moeite kost om te gaan trainen, wordt het een stuk lastiger om vol te houden en haal je er veel minder energie uit.

IMG_20151126_184253_215

Vragen aan Job? Laat dan hieronder een reactie achter. Job zal deze persoonlijk beantwoorden.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

13 − zes =