Vrijdag is koelkastkijkdag

Vrijdag = koelkast kijkdag (Margot Drummen)

Vrijdag = koelkast kijkdag
Vrijdag = koelkast kijkdag

Vandaag mogen we kijken in de koelkast van een danseres. Maar naast dansen doet ze nog veel meer.  Ze is zelfstandig ondernemer onder de naam MOVED BY Margot Drummen en teamlid van Fitter Nederland. Margot weet waar ze het over heeft als het om voeding gaat!

Wie ben je en wat zit er in je koelkast?

Ik ben Margot Drummen, geboren in 1987. Ik ben allround dans docent, danseres, performer en sporttrainer. In mijn koelkast zie je heel veel groenten, fruit, citroen en gember voor sapjes en salades. Verder biologische eieren, kwark en hummus voor de eiwitten. Daarnaast ben ik fan van kokoswater voor de hydratatie.

Veel healthy stuff! Wanneer begon je met dansen en je gezonde levensstijl?

Mijn passie voor dansen, performen, sporten en een gezonde levensstijl ontstond al op jonge leeftijd. Als kind met enorme bewegingsdrang was ik altijd bezig met dans en muziek. Toen ik werd toegelaten op de vooropleiding dans aan de ArtEz dansacademie in Arnhem ging er een wereld voor me open. Na de vooropleiding wilde ik mijn podiumervaring uitbreiden en begon ik met het volgen van een theateropleiding. Ik heb meegewerkt aan verschillende dans -en theaterproducties. Tijdens mijn studie werkte ik met verschillende bekende choreografen zoals Jens van Daele en Adriaan Luteijn van Introdans.

Een podiumbeest dus! En wanneer ontdekte je dat je lesgeven ook leuk vindt?

Tijdens mijn studie ontdekte ik naast dansen en acteren mijn passie voor lesgeven. Toen ik studeerde aan de dansacademie heb ik mij ontwikkeld tot professioneel dansdocent, danseres en dansmaker. Sinds 2007 geef les in zowel de sport- als de danswereld.

Wat voor werk doe je nu?

Sinds 2014 ben ik zelfstandig ondernemer onder de naam: MOVED BY Margot Drummen. Ik werk als freelance dans docent, dansmaker, trainer, danseres en performer. Verder geef ik les aan de master class van Stichting Kunst en Beweging Arnhem en ben ik werkzaam voor diverse MBO dans- en theateropleidingen, sportcentra en uiteenlopende opdrachtgevers.

Wat doe je veel! Maar er is nog meer, klopt dat?

Naast mijn werk als danseres en performer doe ik modellenwerk voor verschillende bedrijven.

Vrijdag = koelkast kijkdag

Dat is ook wel te zien aan je foto’s. Prachtig! We hebben gehoord dat je ook nog teamlid bent van Fitter Nederland, vertel..

Klopt, als teamlid van Fitter Nederland werk ik o.a. samen met Marije de Vries. Zij is de schrijfster van het boek “Fitnessbijbel voor vrouwen”. Ik geef voedingslezingen, trainingen en workshops.

Iemand die weet waar ze het over heeft. We zijn benieuwd naar jouw visie over voeding.

In de eerste plaats is juiste verhouding tussen beweging, voeding en rust essentieel. Dit zorgt voor een goede balans van lichaam en geest. Ik ben ik opgeleid in dans-, theater- en sportwereld. Daardoor heeft voeding voor mij altijd wel een belangrijke rol gespeeld, maar door de jaren heen heb ik mij echt gespecialiseerd in gezonde voeding. Vooral omdat ik het heel interessant, lekker en leuk vind.

Gezonde voeding is dus belangrijk voor je?

Ja, voeding heeft niet alleen invloed op hoe je eruit ziet maar ook hoe je je voelt en hoe je presteert. Het mooie is dat je hier zelf invloed op hebt, en goed kan zorgen voor je eigen lichaam en energie. Het maakt niet uit of je nu een topsporter, danser, acteur, student, recreatieve sporter of juist helemaal niet sportief bent. Fitter worden, lekker in je vel zitten, meer energie, succes ervaren en een gezonde leefstijl is voor iedereen haalbaar!

En diëten, hoe denk je daar over?

Ik geloof niet in diëten maar in het creëren van gezonde leefstijl voor de rest van je leven. Er is een basis die je vertelt wat gezond en ongezond is. Bijvoorbeeld het vermijden van suiker, bewerkte producten, te veel alcohol, ongezonde vetten, gefrituurd voedsel enz.. Daarnaast vind ik het belangrijk dat je kijkt wat het beste bij je past. Er zijn mensen met allergieën, intoleranties, zeer actieve leefstijl, kantoorbaan etc. De één verbruikt meer energie op een dag dan de ander. Ik houd voor mijzelf altijd de 80/20 regel aan als het gaat om zondigen en gezonde voeding. 80 procent van de week eet ik gezond en 20 procent van de week is er ruimte voor een goed wijntje, dinertje, verjaardag etc.

De boog kan niet altijd gespannen staan toch?

Dat klopt, maar zelf eet en drink ik nauwelijks producten met suiker, bewerkte producten, (varkens)vlees, ongezonde vetten omdat ik hier moe van word en deze voeding weinig essentiële voedingstoffen bevatten. Dit voelt alleen maar als een ballast voor mijn lichaam terwijl ik mijn energie binnen mijn vak juist heel hard nodig heb. Puur en gezond eten geeft mij energie en maakt me blij.

Kook je graag?

Van huis uit heb ik geleerd om te koken met pure en verse ingrediënten en producten van het seizoen. Salades maken die bommetje vol vitamines en voedingsstoffen zitten heb ik van mijn moeder geleerd. Ik ben dol op koken en het bedenken en uitproberen van gezonde recepten. Koken doe ik met mijn smaakpupillen en op gevoel met een beetje lef.

Ben je iemand die koolhydraten vermijdt?

Nee, al heb ik snel last van mijn darmen en ben gevoelig voor gluten waardoor ik pasta en brood liever vervang voor iets anders. Op minder actieve dagen eet ik minder koolhydraten dan op actieve dagen. Mijn favo carbs zijn zoete aardappel, quinoa, boekweit, haver, zilvervliesrijst(wafels) en een lekker zuurdesem spelt brood van de markt (zonder suiker).

En verder?

Ik eet ik veel groente, (gedroogd) fruit, noten en zaden, ei, tofu, bonen, vis. Ik bak mijn eten in kokosolie of gebruik koudgeperste olijfolie en lijnzaadolie. Superfoods zijn voor mij geen wondermiddel en biologisch wissel ik af met verse producten uit de reguliere supermarkt. Een product wat ik echt niet kan missen is mijn staafmixer…hiermee maak ik in een handomdraai mijn verse soepen, groente/fruit smoothies en beslag. Mijn favoriete ontbijt op dit moment zijn bananenpannenkoeken! Jammie.

Vrijdag = koelkast kijkdag

Zondig je ook wel eens?

Natuurlijk. Maar ook als ik zondig kies ik zo veel mogelijk voor kwaliteit en puur. Bij een bbq kies ik bijv. voor vis, salade en groenten op de grill ipv. de hamburgers, speklappen en stokbrood. Of ik maak een bio hamburger met allerlei verse producten en veel groenten.

Enne.. wat zijn je guilty pleasures?

Op het moment ben ik dol op groentechips 😉 en drink ik graag een goed wijntje of bubbeltje tijdens een etentje of uitje. Je zult me niet snel bij de snackbar tegenkomen, maar een huisgemaakt patatje met Belgische mayonaise vind ik ook heerlijk af en toe…Als ik een dag of week heb waarin ik meer zondig schiet ik niet in de stress maar let ik die week of dag erna weer even wat extra op mijn voeding. Op die manier houd ik het in balans en kan ik genieten zonder schuldgevoel. Ook een glaasje water tussen je drankje door is een goede.

Hoe ziet jouw dagmenu eruit?

Ontbijt 

– Groentesapje; selderij, gember, komkommer, citroen, spinazie, sinaasappel

-Bananenpannenkoekjes met boekweitmeel, banaan, ei en kaneel (zie recept op mijn site).

-Cappucino met ongezoete sojamelk

Tussendoor 

-Fruit en na training een proteinshake

-Cappucino met ongezoete sojamelk

Lunch 

-Groenteomelet met heel veel groente en een snee speltdesembrood

Avond 

-Zalm, brocoli en zoete aardappel

Tussendoor 

-Rauwkost met hummus of handje rauwe noten

Late night 

-Magere kwark met fruit en wat zaden.

De hele dag door drink ik veel water en groene thee met gember of kaneel.

Vrijdag = koelkast kijkdag

Heb je nog tips voor ons Margot?

Ja zeker, dit zijn kleine tips voor een groot resultaat:

  • Geen fruitsap of frisdrank
  • Lees de ingrediënten lijst en vermijd suiker of alles wat eindigt op –ose
  • Pas de 80/20 regel toe
  • Drink veel water
  • Houd het simpel
  • Maar vooral… relax, geniet en ontspan ook van een wijntje, etentje, fijne momenten met je vrienden, familie, collega’s, kinderen en partner!

Kijk, dat zijn nog eens tips. Daar kunnen we wat mee. Dank je wel Margot! Heb je vragen aan Margot, laat dan een reactie achter of neem een kijkje op haar website: MOVED BY Margot Drummen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

13 − 9 =