reizen

Avontuurlijke dingen om te doen op Curaçao

Een azuurblauwe zee, witte stranden, wuivende palmen en de beroemde kleurrijke huizen. Het klinkt voor veel mensen aanlokkelijk: een vakantie op Curaçao! En dat is het natuurlijk ook. Al moet ook eerlijk zeggen dat Curaçao niet heel hoog stond op mijn ‘lijst van favoriete bestemmingen’. Het liefst heb ik op mijn reis een mix van natuur, cultuur en vooral avontuur.

Cocktails drinken en op het strand liggen?

Bij Curaçao denk je toch vooral aan cocktails drinken en op het strand liggen. Zeker niet verkeerd, maar het is (daarom) niet per se mijn droombestemming. Hoe relaxed op het strand liggen ook mag zijn, ik ben toch altijd in voor actie.

Magische bruiloft op Curaçao

De hoofdreden dat we ruim 2 weken geleden wél naar Curaçao vloen, was een huwelijk van vrienden. De dag van de bruiloft zelf was magisch; de bruid kwam in het prachtige bruidsjurk aangevaren bij de trouwlocatie (Pirate Bay) en het bruidspaar gaf elkaar het jawoord op het strand omringd door familie en vrienden. Na zonsondergang was het tijd voor een spetterend feest, met een swingende live band, vuurwerk, lekker eten en (veel) drankjes. Kortom: een dag om nooit meer te vergeten.

En dat geldt ook voor mijn bezoek aan Curaçao. Het was een relatief kort tripje (we waren er iets langer dan een week), maar in die korte tijd hebben we aardig wat gezien en gedaan. Zélfs avontuurlijke dingen.

Avontuurlijke dingen om te doen op Curaçao

Omdat ik al een paar keer de vraag kreeg of ik tips heb voor Curaçao, deel ik ze hier ook graag.

Een boottocht naar Klein Curaçao

Klein Curaçao is een eilandje met super witte zandstranden en een waanzinnig blauwe zee, op ongeveer 10 kilometer van Curaçao. Het is de ideale plek voor liefhebbers van snorkelen, want je ziet er een heleboel kleurrijke vissen en (als je geluk hebt) schildpadden. Wij gingen met een Catamaran een hele dag naar Klein Curaçao. Ik had nog nooit gevaren met een Catamaran, maar vond het best avontuurlijk. De zee was niet al te ruig, maar ik kan me voorstellen dat het met hogere golven best wild aan toe kan gaan en dat het handig is dat je dan over een sterke maag beschikt.

Beklim Mount Christoffel

Volgens mijn vriend is de nummer 1 avontuurlijke activiteit om te doen op Curaçao: het beklimmen van Mount Christoffel! Dat betekende dat we om 6:00 uur -toen het park openging- we een ticket kochten. Daarna konden we een stuk het park inrijden met de huurauto (een aanrader op Curaçao) en aan de voet van de berg beginnen aan de tocht omhoog. Vanwege de warmte is het ‘verboden’ om na 10:00 uur nog omhoog te gaan. Dat zou ik ook zeker niet aanbevelen, want het is echt wel een pittige tocht omhoog. Mijn vriend ging als een speer de berg op, maar na verloop van tijd moest hij toch wel toegeven dat het best een zware hike was. Dus gingen we wat uiteindelijk iets minder rap. Gelukkig waren we wel als een van de eersten (dat betekende voor de grote drukte) boven op 375 m hoogte. In eerste instantie was het bewolkt, maar toen de wolken wegtrokken was het uitzicht letterlijk en figuurlijk top en de beklimming meer dan waard.

Loop de Tortuga Trail en zie de schildpadden

Als je zoekt (via Google) dan zul je vinden: in dit geval de tip om de Tortuga (schildpad) Trail te lopen. Met de auto kwamen we eerst langs Landhuis Ascención en reden we nog een stukje. De zandweg werd echter steeds moeilijker begaanbaar en ik kreeg het steeds warmer van de spanning. We gingen door plassen, modder, stenen, heuvels… Met een 4 x 4 lijkt me dat prima te doen, maar niet met onze stadsauto. Uiteindelijk hebben we de auto langs de weg geparkeerd en vervolgden we te voet de aangegeven route. Na een stukje lopen en klimmen hadden we uitzicht op zee en…. de vele schildpadden die daar zwommen en boven water kwamen. Wat een fenomenaal uitzicht!

Spring in de Zee bij Playa Forti

Bij een klein strand in Westpunt, het uiterste westen van het eiland, vind je Playa Forti. Wij kwamen min of meer bij toeval bij het restaurantje met een klif waar echte avonturiers (ik niet) naar beneden sprongen. De klif is ongeveer 12 meter hoog. Dat klinkt niet eens zo hoog, maar ik vond het er echt eng uit zien. Ik ben dus niet in het water gesprongen, maar we dronken een drankje en aten een hapje bij het fijne restaurantje met een prachtig uitzicht, een aanrader!

Snorkelen bij de kleine Knip

Snorkelen kan op heel veel plekken op Curaçao, maar een van de beste plekke is Playa Kenepa Chiki (Kleine Knip). Dat is een klein en intiem strand aan de westkant van Curaçao. Het ligt vlak voor Grote Knip (Kenepa Grandi), wat ook een prachtig, maar toeritischer strand blijkt te zijn. Langs de rotsen zie je de mooiste vissen, dus neem vooral je snorkel mee.

Ga hardlopen bij Piscadera

In Piscadera vind je een hardlooproute met de naam ‘Koredor’. Veel lokale bewoners hardlopen, fietsen of wandelen hier langs de zee. Het is aan te raden om dat hardlopen net voor zonsondergang te doen, en niet midden op de dag, aangezien je anders smelt. Ik althans wel. En mocht je trouwens ambities hebben om een stuk verder te rennen. Op 27 november 2022 is de Curaçao Marathon. De start is logischerwijs vroeg. Om 4:00 u A.M. Dus dat maakt het nog enigszins te doen qua warmte.

Ik heb geen plannen om dan te gaan lopen, maar wie weet kom ik ooit nog terug op Curaçao. Het was in ieder geval een waar genoegen!