Input your search keywords and press Enter.

Weg met de sleur: Trainen als een Triatleet

Voorheen schreef ik hier regelmatig een training recap; een soort van weekverslag op sportief gebied. Welke (marathon) trainingen ik had gedaan bijvoorbeeld. Op een gegeven moment ben ik daarmee gestopt omdat ik me afvroeg hoe interessant het was om dat iedere week te lezen?

Sleur?!

Bovendien vond ik het zelf ook niet meer zo boeiend om er over te schrijven. Hoewel elke training anders was, was de indeling van mijn sportweek meestal hetzelfde. Ik wil niet zeggen dat er écht sprake was van sleur, maar erg verrassend was het allemaal niet.

Hoe anders is dat nu! Wie de blog (of social media) een beetje volgt, weet waarschijnlijk wel dat ik sinds kort gestart met het het trainen voor een triathlon. Ik had een nieuwe prikkel nodig. Verandering van spijs doet eten..

Be careful what you wish for

Racefietsen en zwemmen zijn allebei sporten waar ik nul ervaring in heb. Over dat fietsen maak ik me geen zorgen, maar zwemmen vind ik vreselijk lastig. Daar keek ik dan ook wel tegenop. Zwemmen was -tot nu toe- altijd een reden om vooral NIET voor de triathlon te gaan trainen. Maar zoals dat wel vaker gaat met dingen waarvan je denkt dat je die nooit gaat doen (Anne-Hester weet daar alles van), ben ik ingeschreven voor de triathlon wedstrijd. Ik kan dus niet meer terug 😉

Start2Tri week

Afgelopen week was mijn allereerste volle trainingsweek van Start2Tri. Dat is een cursus van de Triatlon Vereniging Arnhem (TvA), die mij en 15 anderen Start2Tri-ers klaar stoomt voor de sprint triathlon op 27 augustus a.s.

Dinsdag: Open water zwemtraining

Op dinsdag trapten we de sportweek af met een zwemtraining in open water. Open water zwemt anders dan een zwembad (je ziet bijvoorbeeld niks in het open water), dus is het belangrijk om daar ook aan te wennen. Zo weet ik tijdens de wedstrijd dus al -enigszins- waar ik aan toe ben. Gewapend met mijn wetsuit (een geleende shorty), een zwembril en badmuts stond ik klaar. Vandaag kregen we nog geen echte techniek training, dat zou pas in het zwembad later deze week gebeuren.

We zwommen een paar keer op en neer de boei en deden wel oefeningen in het water. Ondanks dat ik er -wat betreft de techniek- niks van bakte (ik had geen flauw idee hoe ik de borstcrawl moet doen), was het een super leuke training. Ik kreeg er een vakantie gevoel van. En dát op een doordeweekse avond.

Woensdag: Fietstraining

Woensdag was het tijd om mijn mooie Cube racefiets te testen. Er stond een fietstraining op ons schema. Om 7:30 uur verzamelde we bij de Koppel en reden we door richting Arnhem-Zuid/ Elst. Ik moest nog even wennen aan het kliksysteem, want daar had ik nog nooit mee gefietst. (Op mijn MTB heb ik gewone pedalen.). Maar dat ging gelukkig a snel beter. We fietsen 3 x 10 minuten, met telkens een zwaarder verzet. Net als ik dat met lopen regelmatig ervaar, kwam ik in een ‘flow’ terecht. Wat was het fijn om door Park Lingezegen met een avondzonnetje te fietsen. Geen runner’s high maar een biker’s high. Bestaat dat ook?

Donderdag: Looptraining

De baantraining bij Ciko om 19:30 uur redde ik niet, dus besloot ik vanavond zelf de baantraining op het asfalt te doen. Het was warm, maar het lopen ging in best goed. Nog steeds ben ik dankbaar dat ik verlost ben van de blessure en nu het lopen weer kan opbouwen.

Zaterdag: Zwem én looptraining

Op zaterdag was de allergrootste uitdaging om 8:00 uur in zwembad Klarenbeek zijn. Helaas was ik een tikje te laat, maar ik was gelukkig niet de enige. Daarna dook ik snel het zwembad in. Dit keer in een badpak, maar wel met badmuts en zwembril natuurlijk. We kregen stap voor stap een aantal onmisbare dingen van de zwemtechniek uitgelegd. Heel handig, omdat ik nu eindelijk eens wist wat ik kon oefenen. Ik voelde met wel een ontzettende beginner, vooral toen ik met een plankje (!) de borstcrawl ging oefenen.

Cake & Coffee

Nadat we ongeveer een uur zwemtraining hadden gehad was het tijd om snel te douchen en ons klaar te maken voor de looptraining. Maar eerst… koffie. En de ‘cake van de week’. Een TvA traditie.

Pfff…moe!

Daarna was het tijd voor een hardloopronde van ongeveer 1 uur op rustig tempo, met wat versnellingen. Hardlopen kan ik wél, althans in ieder geval een heel stuk beter dan zwemmen. Dus hier was ik tenminste geen complete beginner. Het hardlopen ging best lekker al waren de tempootjes stiekem best pittig en was het ook vrij warm buiten. Rond een uur of 11, zat de combinatie training erop en had ik al een über sportieve ochtend achter de rug. Ik was uiteindelijk een stuk vermoeider dan ik van te voren had gedacht, maar gelukkig kon ik de rest van het weekend chillen in Antwerpen.

Hoe bevalt het?

Na een weekje training is mijn ietwat voorbarige conclusie dat ik alledrie de sporten super tof vind om te doen. Met zwemmen voel ik me nog een prutser, maar ik heb enorm veel zin om het beter te leren. Fietsen is heerlijk en hardlopen was al geweldig. Maar het mooiste vind ik toch wel de afwisselingen tussen de 3 sporten. Weg met die sleur 😉

Ik weet natuurlijk niet of ik tijdens de wedstrijd ook zo over denk, maar de triathlon lijkt tot nu toe een uitstekende keuze.

You Might Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × twee =