Input your search keywords and press Enter.

Vrijdag = Koelkastkijkdag (Peter van der Zon)

Vorig jaar behaalde hij hij de eerste plek tijdens de Zugspitz Ultratrail in Grainau. Hij was de winnaar van de Supertrail XL van 81,4 kilometer met maar liefst 4.131 hoogtemeters. Onlangs heeft hij zich gekwalificeerd voor het WK trailrunning. Vandaag nemen we een kijkje in de koelkast van Peter van der Zon!

Peter, wat leuk dat we in je koelkast mogen kijken. Voor de mensen die je nog niet kennen…wie ben je?

Ik ben Peter van der Zon 25 jaar en woonachtig in Zwitserland. Ik ben naar Zwitserland gegaan vanwege mijn werk, maar ook wel voor het trailrunnen 🙂

Dat heb je goed bekeken. Er zijn slechtere plekken om te leven 😉 Wat voor werk doe je?

Ik werk als fysiotherapeut in een sport praktijk in Emmenbrucke, een stad naast Luzern en het 4 Wald Statten meer.

Prachtige omgeving voor trailrunning. Een goede plek om te trainen zo blijkt. Je hebt al meerdere podiumplaatsen in trailwedstrijden behaald. Ben je al lang bezig met trailrunning?

Ik ben 2,5 jaar geleden begonnen met trailrunnen. Ik heb mijn ambities kunnen uitbreiden sinds ik naar Zwitserland ben verhuisd. Voordat ik naar Zwitserland ging, was ik een fanatiek (recreatief) wegloper. Eigenlijk totdat ik het trailrunnen leerde kennen.

Ben je altijd sportief geweest?

Ik ben vanaf kinds af aan eigenlijk als sportief geweest, weliswaar niet zo als ik nu ben, maar ik ben altijd in beweging geweest. Bovendien heb ik altijd op een sportvereniging gezeten.

Welke sporten deed je toen en doe je nu?

Vroeger deed ik aan Judo en roeien. Momenteel doe ik aan ‘hobby sporten’ naast het trailrunnen. Zoals, fietsen, klimmen, survival, fitness en skiën.

Dat kan ook niet anders, in de Zwitsere bergen. Daar moet je wel optimaal van genieten. Is er ook een atleet die je bewondert?

Er zijn eigenlijk meerdere sporters die me aanspreken. En dan met name op de manier hoe zij hun sport combineren met hun gezin en werk of studie. De Noorse athleete Ingvild Kaspersen bijvoorbeeld, zij weet bij de wereld top te lopen en ook daarnaast een studie te volgen. Ook onze eigen Nederlandsche athleet Pascal van Noorden voor zijn discipline ( d.w.z. om 4:00 uur -5:00 uur opstaan voor zijn training). Daarnaast heeft hij een drukke baan en gezin en kan hij ook nog eens keihard lopen.

Vrijdag = Koelkastkijkdag (Peter van der Zon)

Nu over naar je koelkast.. Hoe belangrijk is voeding eigenlijk voor je?

Ik begin voeding steeds belangrijker te vinden. Nu ik naar bepaalde doelen toe leef en train merk ik dat ik me steeds meer probeer aan te passen.

Wat vinden we altijd in je koelkast en wat komen we er zeker niet tegen?

In mijn koelkast staat eigenlijk altijd wel melkproducten groenten en vlees, en niet te vergeten KAAS. Ik ben een groot kaasliefhebber en kan daarom ook moeilijk zonder. Je zult verder nooit vis in mijn koelkast vinden, ik heb dat eigenlijk nooit gegeten en vind het ook gewoon niet lekker

Wat is je favoriete product of gerecht?

Ik hou dus enorm van een goed stuk kaas. Qua gerecht is toch wel een goede (en simpele) pasta favoriet.

Volg je een speciaal dieet? Of ga je niet zover?

Ik volg geen speciaal dieet, maar ik heb mijn eetpatroon wel eens laten analyseren. Daaruit bleek dat ik te weinig vezels at en daar heb ik me wel op aangepast. Verder heb ik het principe van ‘koolhydraat arm eten en dan daarna stapelen voor de wedstrijd’ afgeschreven. Bij mij werkt het alleen maar frustrerend en mijn lichaam reageert er niet goed op.

Gebruik je voeding supplementen?

Het enige aan supplementen wat ik af en toe neem zijn visolie tabletten. Tijdens wedstrijden neem ik wel eens vitamine pillen.

Tijdens wedstrijden?!

Ja, want je lichaam heeft ook tijdens de Ultra marathon’s vitamines nodig.

Hoe ziet je dag eruit qua voeding?

Ik ontbijt vaaak met kwark, met müsli en vruchten. Tussendoor neem ik vaak wat noten of pure chocolade.   Als lunch tussen de middag vaak 4 broodjes met kaas of humus of vleeswaren. (Zelden neem ik zoet beleg) . Daarna probeer ik als tussendoortje wel fruit te eten, maar dat kan ook een paar koekjes worden. ’s Avonds let ik er op dat ik genoeg groeten binnenkrijg.  Ik vul dat aan met koolhydraten en vlees of vegatarische producten.

Dank je wel Peter voor het delen van jouw kijk op voeding! Heb je nog een laatste tip voor ons en de lezers?

Ja zeker. Laat je niet gek maken door al die aanbiedingen van supplementen en sport diëten. As je wat aan je voedingspatroon wil doen, laat het dan analyseren en probeer genoeg variatie in je eetpatroon aan te brengen. Wil je veranderen qua eetpatroon? Doe dat dan niet vlak voor een wedstrijd periode. Dat werkt alleen maar averechts.

You Might Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

zeven + 8 =