Input your search keywords and press Enter.

Vrijdag = Koelkast Kijkdag (Marjolein Bil)

In de trailwereld is het inmiddels een bekende naam. Ze is een super sportieve dame die het liefst zo lang en moeilijk mogelijke trailwedstrijden loopt. Dan hebben we het over wedstrijden van meer dan 100 kilometer met zoveel mogelijk hoogtemeters! Kijk mee in de koelkast van deze stoere -en prettig gestoorde- ultraloopster: Marjolein Bil.

Marjolein, de meeste trailrunners kennen je natuurlijk wel. Maar voor degene die je nog niet kennen, wie ben je?

Ik ben Marjolein Bil, 31 jaar oud, geboren in Zaandam, gestudeerd in Utrecht en ik woon nu 2 jaar in Zwitserland.

Gaaf zeg! Wat doe je daar allemaal in Zwitserland?

Ik ben fysiotherapeut en ik heb mijn eigen bedrijf, Endurance Sports & Coaching. Ik coach en train hardlopers en voornamelijk trailers die een doel hebben om zo goed mogelijk op hun niveau te presteren op een (ultra)trail. Daarnaast ben ik voedingsdeskundige en coach ik sporters in hun voeding, rondom en tijdens de wedstrijden.

Alles in het teken van de sport dus. Zit dat er van jongs af aan al in? Ben jij altijd al zo sportief geweest?

Ik ben sinds mijn jeugd al fanatiek in de sport. Vanaf 10 jaar deed ik aan wedstrijdzwemmen en daarna ook aan waterpolo. Ik werd hier steeds fanatieker in en lag dan ook 9x per week in het zwembad voor een training. Toen ik mijzelf op 16 jarige leeftijd had overtraind moest ik verplicht stoppen met sporten van de kinderarts. In deze periode van rust heb ik mezelf veel kennis bijgebracht over sportfysiologie.

Dat is heftig op die leeftijd. Hoe ging het verder, hoe kwam je uit de zwemsport bij het hardlopen terecht?

Toen ik op 17 jarige leeftijd op mijn zelf ging wonen en studeren in Utrecht, ben ik weer fanatiek met sport begonnen. Ik sloot aan bij een boardsportvereniging. Met deze vereniging heb ik veel gelongboard, gesurft, en gesnowboard. Daarnaast werd ik lid van de Utrechtse en Amsterdamse Studenten Alpen Club en werd ik heel fanatiek in sportklimmen en alpinisme. Een paar keer per week klom ik indoor en bijna elk weekend gingen we naar de Ardennen om te klimmen en in de vakanties deed ik cursussen om in de alpen mooie bergen te beklimmen en in de winter te toerskiën.

De liefde voor de bergen werd hierdoor steeds groter. Naast het klimmen hield ik mij conditie bij door voor mezelf te hardlopen en te zwemmen. Toen mijn toenmalige vriend ging wielrennen, pikte ik daar ook de vruchten van. En omdat ik toch de competitie miste werd ik lid van een triathlonvereniging en daar merkte ik dat ik echt een pure duursporter ben, binnen een jaar had ik een hele triathlon (ironman) volbracht en daarop volgden er nog een paar.

Tijdens een trainingsstage van mijn triathlonvereniging liep ik ongepland een wedstrijdje mee, dit bleek een trailrun te zijn, hiervoor had ik daar nog niet van gehoord. Deze wedstrijd had ik meteen gewonnen. Het mooiste vond ik, dat ik nu echt iets had gevonden wat bij mij paste: hardlopen gecombineerd met klimmen.

Zo is dus je passie voor het trailrunnen geboren!

Klopt! Die passie is nu zo groot geworden dat ik verhuisd ben naar de bergen, gewoonweg omdat ik niet zonder kan. Sinds 2012 doe ik aan trailrunnen en in de jaren zijn mijn afstanden vergroot. Het liefst loop ik nu non-stop wedstrijden boven de 100km met zo veel mogelijk hoogtemeters en die over meerdere dagen gaan. Daarnaast heb ik 5 honden, waarmee we sinds 2014 aan canicrossen (hardlopen met de hond), skijöring (langlaufen met de hond) en bikejöring (fietsen met de hond) doen.

Petje af. Wat een veelzijdige ultra loopster ben je. Heel wat sporten zijn nu de revue gepasseerd. Wat zijn precies de sporten die je hebt beoefend en/of nog steeds doet.

Dat zijn er in totaal dertien: Tennis, Wedstrijdzwemmen, Waterpolo, Zaalvoetbal, Toersnowboarden, Toerskien, Klimmen, Alpinisme, Triathlon, Trailrunning, Canicross, Bikejöring, Skijöring.

Multi talentje dus. Zijn er ook atleten die jij zelf bewondert?

Jazeker. Ik bewonder Kilian Jornet en ik vind Nuria Picas een goede en sterke loopster, die ik wel als voorbeeld zie.

Voordat we de inhoud van je koelkast gaan bespreken, is de eerste vraag: Vind je voeding belangrijk?

Ja ik vind voeding belangrijk, maar ik hou ook van genieten. Dus ik let op mijn voeding, maar ik sla hier niet in door. Ik hou van natuurlijke voeding en niet van poedertjes en pilletjes. Omdat ik ook van mening ben dat je alles uit “gewone” voeding kan halen.

Wat vinden we in je koelkast? En wat zeker niet?

In mijn koelkast vind je o.a. veel groente, goede kaas (hele oude, daar ben ik dol op), vis, kipfilet, kwark. Bij mij in de koelkast zal je nooit veel vlees vinden. Ik ben 10 jaar lang vegetariër geweest vanwege principe en ik eet daarom nog steeds niet veel vlees. Daarnaast zal je zelden kant-en-klaar-maaltijden vinden want koken is een grote hobby van mij.

Wat is je favo gerecht?

Mijn favoriete gerecht is pasta zalm met groente en tomatencréme saus

Je zei het net al even dat je niet van poedertjes en pilletjes houdt. Gebruik je dan geen supplementen?

Nee, ik ben van mening dat je alles uit gewone voeding kunt halen. Natuurlijk moet je wel wat kennis van voeding hebben wil je dit met mijn sport goed blijven doen.

Ja, want je vraagt natuurlijk veel van je lichaam. Hoe ziet een gemiddelde dag er qua voeding voor je uit?
  • Ontbijt: Kwark met fruit (banaan, appel, kiwi) en muesli. Op zware trainingsdagen of voor een wedstrijd eet ik daarbij nog twee boterhammen een met kaas en komkommer en de andere met sandwichspread tomaat-lente-ui.
  • Koffie met een chocolaatje
  • Lunch: 3 boterhammen of crackers met kaas, pindakaas, sandwichspread of humous, daarnaast nog 2 stuks fruit en thee
  • Diner: Elke dag wat anders: Veel Italiaans gericht, dus pasta, zelfgemaakte pizza, risotto etc.
  • Tussendoor: toast met kaas en chocolaatje. In het weekend rode wijn 😉
Dat klinkt als muziek in de oren, Italiaans gericht ;-). De laatste vraag: Heb je nog laatste tips voor ons, als (trail)runners in de lage landen?

Als je wilt gaan trailen en je woont in Nederland, doe dan naast je hardlooptrainingen ook aan krachttraining en heuveltraining. Als je langere afstanden wilt gaan rennen, bouw dit dan rustig uit en je basis blijft lange duurlopen. Naast de hardlooptrainingen, stretchen, oefeningen etc. is voeding ook erg belangrijk onderdeel van je voortgang, vooral je herstel en preventie van blessures. Heb je hulp nodig met de trainingen of voeding dan kan je me altijd om raad vragen.

Fijn om te weten Marjolein, we weten je te vinden. Dank je wel voor het kijken in je koelkast. Heel veel succes met je ultraruns en alle andere mooie bezigheden in Zwitserland!

You Might Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × een =