Input your search keywords and press Enter.

Vrijdag = Koelkast Kijkdag (@Manon_Runs)

Vandaag kijken we in de koelkast bij ASICS Frontrunner Manon, op social media beter bekend als @Manon_Runs. Hardlopen is niet het enige wat deze sportieve dame doet. Ook voor krachttraining, boksen, bootcamp of klimmen draait zij haar hand niet om. Als je haar Instagram of Fabookpagina bekijkt, zou je bijna denken dat ze full-time atleet is. Of fitness model. Maar Manon heeft naast al haar sportieve bezigheden ook nog een ‘normale baan’. Hoe lukt het haar dat allemaal te combineren? En hoe gezond eet ze eigenlijk?

Manon, wat ben jij heerlijk sportief. Is dat altijd als zo geweest?

Ik sport mijn hele leven al. Toen ik jong was deed ik aan hockey, wat ik 13 jaar heb gedaan. Daarna ben ik de sportschool ingegaan, waar ik ook aerobics en fitness lessen heb gegeven. Op een gegeven moment verloor ik het plezier in sporten en wilde ik weer naar buiten.

En toen kwam hardlopen?

In 2009 startte ik daarom met een beginners hardloopschema van 5×2 minuten. Dit bouwde ik rustig op en ik werd steeds fanatieker. In 2010 liep ik mijn eerste 10km wedstrijd en direct daarna de Dam tot Damloop 10EM en de halve marathon van Amsterdam. Mijn eerste marathon was in 2014. Tot nu toe heb ik 4 marathons gelopen met een PB van 3.36u. Mijn uitdaging voor dit jaar wordt de Laugavegur Ultra Marathon van 55km en 2000m+

Geweldig! Een Ultra Marathon in IJsland. Van beginner naar ultra loper. Hoe pak je dat nu aan? Qua training?

Als ik iets leuk vind, ben ik erg fanatiek. Op dit moment loop ik 3x per week en doe ik daarnaast 3x per week aan krachttraining. Af en toe pak ik hier en daar nog een boksles of bootcamp les mee, of ga ik klimmen in de klimhal.

Op social media ben je bekend als @Manon_runs. Maar ik heb je ook regelmatig in hardloopmagazines voorbij zien komen…

Ongeveer 4 jaar geleden ben ik door een foto voor een win-actie van Run2Day, door Run2Day benaderd om model te staan voor hun magazine. Sindsdien heb ik voor Run2Day vele shoots gedaan en voor meerdere hardloopmerken en hardloopevenementen model gestaan. Zo brengt het hardlopen me meer dan verwacht. Onlangs ben ik benaderd om ASICS FrontRunner Core Member te worden. Ik voel me erg vereerd om hiervoor te zijn gevraagd, en nu dus ambassadeur te mogen zijn voor dit prachtige merk.

Vrijdag = Koelkast Kijkdag (@Manon_Runs)

Absoluut. Ik vind het top om je als ASICS Frontrunner teamgenoot te hebben! En verder? Je doet nog meer….!?

Ik werk bij Rituals Cosmetics op het hoofdkantoor in Amsterdam waar ik product en sales trainingen ontwikkel en de trainers train. Voor mijn baan reisde ik veel. Gelukkig is hardlopen goed te combineren met reizen, en tevens een leuke manier om in weinig tijd wat van de omgeving te zien.

Als je naar mijn Instagram kijkt, denk je al snel dat hardlopen, en alles wat daarmee te maken heeft, mijn fulltime baan is. Sporten, en vooral hardlopen, is mijn grote passie. Mijn hardloop leven is volledig online te volgen via Instagram en elke eerste maandag van de maand schrijf ik een blog voor eatrunlove.nl over mijn meest recente hardloop ervaringen.
Binnenkort zal ik ook op de pagina van ASICS FrontRunner mijn hardloop leven als ASICS FrontRunner beschrijven. Als ASICS Frontrunner zijn we deel van een team en zullen we naar veel leuke hardloopevenementen gaan. Daar kan ik vast weer mooie verhalen over schrijven

Valt je werk en sport goed te combineren?

Het lijkt soms een moeilijke puzzel maar ik plan mijn trainingen altijd op zondag voor de komende week. Het blijft af en toe keuzes maken, en prioriteiten stellen. Omdat ik zo geniet van mijn sport, en het ook regelmatig combineer met sociale activiteiten, is sporten voor mij een prioriteit. Dat maakt de keuze makkelijker.


Ook als ik reis gaat mijn hardloop outfit mee. Ik houd er van te voren rekening mee dat ik een hotel boek in de buurt van een park of rivier. Dan weet ik dat ik op locatie kan hardlopen. Als ik dan vroeg aan het werk moet, sta ik soms extra vroeg op om toch een rondje te kunnen rennen. Ik heb het er voor over, en zorg dat ik een andere dag misschien om negen uur naar bed ga om weer wat bij te slapen en voldoende te herstellen.

Heb je nu specifieke doelen waarvoor je traint?

Absoluut! Zoals ik vaker op Instagram heb gelezen. “a dream should scare you a little and excite you a lot.” Dat is wel aan de orde als ik denk aan de Laugavegur Marathon trail van 55km en 2000m+ die ik gepland heb ik juli dit jaar. Vandaar dat ik nu veel aan krachttraining doe. Richting het voorjaar, en de zomer, zal ik iets minder in de sportschool trainen en weer wat meer kilometers maken. Verder hoop ik ook nog een marathon onder de 3.30u te lopen voor het eind van het jaar. Ik denk dat ik dat doel op een najaarsmarathon ga nastreven.

Dat zijn ambitieuze en mooie plannen. Ik heb zo’n vermoeden dat voeding voor jou belangrijk is, klopt dat?

Ik vind het belangrijk om mijn lichaam gezond en vitaal te houden. Vandaar dat ik erop let dat ik voldoende voedingsstoffen binnen krijg, zowel macro- (Koolhydraten, eiwitten, vetten) als micro- (vitamine, mineralen) nutriënten. Voor een intensieve training kan ik niet zonder koolhydraten en na een training eet ik voldoende eiwitten voor het herstel.

En dan nu… de hamvraag: Wat staat er altijd in je koelkast?

Amandel- of kokosmelk, groente, vooral spinazie, en pure chocola van goede kwaliteit. Meestal haal ik dit bij een speciaal zaakje in Amsterdam; chocolátl Daar adviseert de eigenaar de chocola alsof hij het over wijn heeft. Alle chocola kan je daar ook proeven. In mijn vriezer heb ik ALTIJD bevroren fruit. Bananen voor in een shake, en zomerfruit met onder andere blauwe bessen voor door mijn kwark en als snoepjes.

Wat zullen we nooit in je koelkast vinden?

Slagroom! Ik geloof dat dat het enige voedingsmiddel is dat ik echt niet lekker vind.

Waar mogen we je ‘s nachts voor wakker maken?

Oei, mij wakker maken? Ik denk dat je me beter kunt laten slapen… Mocht je me echt wakker willen maken, dan kan je het best met meerder dingen aankomen: een dubbele espresso, goede pure chocola, champagne, en pizza… Ik geef geen garanties, maar dit valt te proberen.

Haha! Dat klinkt niet alsof jij je aan een heel streng dieet houdt. Is dat zo?

Ik heb wel eens geprobeerd om een koolhydraat arm dieet aan te houden om wat gewicht kwijt te raken, maar heb gemerkt dat het voor mij beter werkt om mijn gevoel te volgen wat voeding betreft. Ik geloof dat het lichaam zelf aangeeft waar je behoefte aan hebt. Soms kan ik enorme trek hebben in iets vets, of juist in een hele groene juice. De voorwaarde is wel dat ik voldoende slaap. Als ik te weinig slaap, heeft mijn lichaam alleen maar behoefte aan energie, en dan heb ik zin in suikers, en alles wat zoet is. Dan is het verstandiger om dat gevoel overdag even te negeren, voldoende water te drinken en op tijd naar bed te gaan. Ik ben erg geïnteresseerd in sport en voeding en heb hier veel over gelezen. Mijn kennis over voeding is daarom aardig goed. Ik hoef niet lang na te denken over wat een gezonde keuze is.

Het liefst eet ik onbewerkte voeding, maar dit is niet altijd even praktisch. Het vergt vaak voorbereidingstijd, en planning. Vandaar dat ik hier voor mezelf niet zo strikt in ben.

Gebruik je supplementen of iets dergelijks?

Omdat ik veel sport en dus veel van mijn lichaam vraag, vul ik mijn voeding aan met supplementen. Ik neem dagelijks een multivitamine, vitamine D, omega 3, ijzer en magnesium.

Hoe ziet een gemiddelde dag qua eten eruit?
  • Ik heb altijd voor een periode een vast ontbijt. Het afgelopen jaar maakte ik ’s ochtends altijd een shake met amandelmelk, spinazie, bevroren banaan, eiwit poeder, granen en noten. Op dit moment ontbijt ik met een bakje cruesli met amandelmelk.
  • Op de dagen dat ik in de ochtend voor werk naar de sportschool ga, neem ik een bakje proteïne kwark mee voor erna. Anders neem ik een stuk fruit, zoals een banaan of peer als snack.
  • De lunch op mijn werk is wisselend. Er is elke dag een warme maaltijd. Als er iets met vis en groente is, ga ik daarvoor. Anders neem ik 3 rijsttafels met roomboter en 6 plakken kipfilet, en soms een gekookt ei. Altijd neem ik daar een handvol verse spinazie bij. Soms neem ik als toetje een rijstwafel met pindakaas. Ook als tussendoortje neem ik regelmatig een of twee rijstwafels met pindakaas.
  • Mijn avondeten is altijd anders. Ik probeer altijd van minimaal 200 gram groente uit te gaan. Dit kan elke groente zijn. Het ligt er maar net aan wat in het seizoen is. Het kan ook voorkomen dat mijn avondeten uit een bakje kwark met diepvriesfruit bestaat. Vaak als ik laat uit mijn werk kom en ’s avonds ook ga trainen. Voor het trainen vind ik het niet lekker om te eten en daarna is vaak te laat om nog een warme maaltijd te eten. En af en toe een pizza. Mijn guilty plessure, zeg maar.
Dat moet kunnen, een guilty plessure op z’n tijd. En dan nu.. de allerlaatste vraag. Heb nog tips voor ons?

Zowel met sport als voeding geldt dat het belangrijk is om te doen waar jij je goed bij voelt. Zorg voor jezelf zoals je ook voor de mensen zorgt wie je lief hebt. Je gunt ze alles en soms ben je streng voor ze (voor hun bestwil). Gun jezelf vooral een vitaal, gezond en gelukkig leven. Met dit als lange termijn perspectief maak je vanzelf de juiste keuzes voor jou.

Mooi verwoord Manon. Dank je wel voor het kijkje in je sportieve leven en in de koelkast! Heel veel succes met al je sportieve bezigheden en de Ultra Marathon!

You Might Also Like

3 Comments

  • Joyce pots schreef:

    Mooi verhaal dames en leuk dat jullie elkaar dus interviewen

  • Patty schreef:

    Super mooi artikel en mooi gezegd dat je voor jezelf moet zorgen als hoe je voor een ander zou zorgen. Ik plaats mezelf nog vaak achteraan, toch minder doen! En die shake die Manon een tijdje als ontbijt at.. gezond maar pfff cruesli met amandelmelk is iets makkelijker 😂! Verder ben ik echt een brood mens… vroeg me af of je dat bewust skipt of niet lekker vind 🤗! Goed weekend alvast en benieuwd naar je trail van 55 km komende juli! Ga je/jullie volgen!

    • Manon schreef:

      Hi Patty, dankjewel voor je leuke reactie. Ik ben ooit begonnen met rijstwafels om wat lager in koolhydraten te zitten voor een periode. Nu eet ik het gewoon omdat ik het lekker vind. ze hebben wat meer ‘bite’ dan brood, maar brood eet ik ook wel eens hoor 🙂 Groetjes, Manon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twaalf + vier =