Input your search keywords and press Enter.

Training Recap: week 8 2017

Deze week maakte ik bijna 100 km. Dat klinkt veel en dat was het ook wel. Maar ik was zelf vooral verbaasd over de tijd die ik op mijn hardloopschoenen doorbracht. Maar liefst 7,5 uur. Bijna een hele werkdag. En zoveel hardlopen betekent keuze’s maken. Vreselijk lastig, vind ik. Deze week bezocht ik een (mental) coach. Wel nodig, hoor ik je denken. Want iemand die zoveel kilometers maakt, is vast niet goed bij zijn hoofd ;-).

Maandag

Een paar weken geleden was ik bij de Fysio (Donders) voor mijn achillespees. Hoewel het beter leek te gaan, was ik er toch niet zeker van. Tijdens mijn bezoekje aan de Fysio bleek dat hij zich niet zo zeer zorgen maakt over mijn achilles, maar meer over het feit dat ik 1000 en 1 dingen doe. Althans de verhouding tussen activiteit en rust. Dat laat nog wel wat te wensen over.

Druk, druk, druk. Wie is het niet?!

Nou ik wel! In ieder geval gevoelsmatig. Werk, (veel) hardlopen/trainen, een blog en social media bijhouden, asicsfrontrunner zijn, een bestuursfunctie, sociaal leven, training geven en ga zo maar door.

(Mental) coach

Leuke dingen, vind ik, maar de verhouding tussen activiteit en rust is niet bepaald optimaal. Dat merkte ik de afgelopen tijd ook. Ik vind zo veel dingen leuk, ik wil zo veel. Maar de balans is zoek. Toevallig zat ik er ook over na te denken om een soort van metal coach in te schakelen, maar ik had geen idee waar ik zo 1,2,3, een goede coach vandaan haalde? En waarvoor eigenlijk precies?

De Fysio stelde mij de vraag of ik wel eens over een coach had nagedacht? Ja dus! Het einde van het verhaal is dat ik op deze maandag een afspraak met een coach had. Een kennismakingsgesprek zodat ik eerst geheel vrijblijvend kon kijken of er een ‘klik’ was en of het wat voor mij is.

Keuze’s..

We hadden een gesprek van ongeveer een uur en hoewel het nog niet heel ‘diepgaand’ was, vond ik het wel waardevol. Het gaf me al wat meer inzicht. Waarom ik bepaalde keuze’s maak, of juist niet. Het voelde alsof ik mijn bril even goed had schoongepoetst. Een heldere blik. Na 1 kennismakingsgesprek ben ik er natuurlijk nog niet en de vraag is nog of ik er mee doorga. Ik laat het nog heel even bezinken en maak dan een keuze.

Dinsdag

Vanavond begon de trainingsweek gelijk goed met een 21 km blokkentraining. Dat betekende 4 x 4 km op marathon tempo. Met 1 km rust tussendoor. Althans dat stond op het schema. De eerste 3 blokken mochten inderdaad op marathontempo, het laatste blok moesten we versnellen tot 4:35 km. Verrassing van de trainer ;-). Ik zag er tegenop, maar het ging best aardig. Dat geeft toch wel een boost.

Training Recap: week 8

Woensdag

Na mijn werk had ik nog net tijd om iets mee dan 4 km te rennen en daarna was het tijd voor de Runners Prep Night. Karin en Eline, de auteurs van het boek Sportables gaven een presentatie / workshop bij Runnersworld Arnhem. Het event was uitverkocht! Het was erg geslaagd, vond ik. Natuurlijk kon ik niet nalaten om het boek ook te kopen en hopelijk binnenkort mijn eigen on-the-go sportrecepten te maken.

Donderdag

Sinds een tijdje had ik problemen met mijn sporthorloge (Tom- Tom sports). De accu was vaak tijdens een training al leeg, terwijl ik met een volle batterij begon. Afgelopen zaterdag tijdens e Gelre Jutberg trail van 30 km, hield hij er na 24 km mee op. Dat was echt de druppel! Ik zat er al een tijdje over te denken en had al grondig research gedaan. Uiteindelijk heb ik via de Duitse Amazon een nieuw horloge gekocht: de Suunto Ambit 3 Saphire.

De beste aanbieding die ik kon vinden, maar desondanks een rib uit mijn lijf.  Hij werd donderdag bezorgd. Ik ging ‘m ’s avonds gelijk testen in de regen en Wester Storm. Ik liep 15 km, een tempo van niets, maar het was toch lekker om de elementen te trotseren.

Vrijdag

Joh! Dat horloge! Is FANTASTISCH. Althans dat is mijn eerste indruk. Vandaag liep ik een herstelloopje van 10 km. Met een zonnetje!

Training Recap: week 8

Zaterdag

De zon scheen ’s ochtends vroeg nog wel, maar niet meer toen ik met een flinke groep dames vanaf station Driebergen vertrok voor een 31 km trailrun naar Rhenen. Miny a.k.a. Shorty Moves had het plan om met een groep dames de UHT Open van MudSweatTrails (31K) te lopen. Van station Driebergen naar Rhenen lopen. Girls only. En zo geschiedde.. Behalve -mede frontrunner- Manon kende ik niemand van de groep. Maar hardlopen schept een band en het was reuze gezellig onderweg met de dames. Met mijn nieuwe horloge kon ik gewoon navigeren. Even inkomen, maar het ging best aardig. Zo leuk! De aankomst op station Rhenen vierden we met warme chocolademelk en pannenkoeken.

Mijn oorspronkelijke plan om daarna ook nog carnaval te gaan vieren in Den Bosch met vriendinnen, veranderde ik. Na deze 31 km was het tijd voor rust. Iets met keuze’s 😉

Zondag

Om 10:00 u ging de training van de Dare to Improve groep van start. Ik had 2 kilometers ingelopen en mijn benen voelde nogal zwaar. Er stond een interval op het programma en ik besloot om met alle dames een rondje mee te lopen. Tijdens de interval voelde mijn benen alweer een stuk beter. Na de training liep ik nog wat kilometers uit en toen stond er 95 km op de teller voor de week.

Doorlopen tot 100 km, zat er niet in want ik had een date met Barbara Kerkhof.  We gingen foto’s schieten voor a coming soooooon concept in Arnhem.. Maar daarover later meer.

Nu ga ik met mijn voetjes omhoog liggen tot dinsdag, want dan mag ik weer rennen :-).

You Might Also Like

2 Comments

  • Wouter Ribbink schreef:

    Leuk verslag Erlinde!!! fijn dat de nieuwe horloge goed bevalt. Ik ben ook zo tevreden over mijn Suunto!! (de Ambit 3 peak).
    Lekker druk programma ook….pff 100km!

  • Sarah schreef:

    Ik ben tegen het principe van “coaching”. Meestal is het heel duur en jij kan dat perfect alleen met een beetje motivatie of met een zelfhulpboekje. Er zijn veel mensen die kunnen je ondersteunen in jouw omgeving of mensen die hun passie willen delen zonder iets te vragen en gewoon met plezier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

6 + 11 =