Input your search keywords and press Enter.

Training Recap: week 32

Wat een week! Spanning en sensatie tijdens de Olympische Spelen, met veel sportieve hoogtepunten en dieptepunten. Nou gaat het wat ver om mijn trainingsweek te vergelijken met de Olympische Spelen ;-), maar ook mijn week kende wat sportieve hoogte- en dieptepunten. Officieel stonden er 6 (!) hardlooptrainingen op mijn schema. Voor de duidelijkheid: mijn schema is er op gericht om uiteindelijk een ultra van 80 kilometer te kunnen lopen. Deze week volgt trouwens de beloofde blog met een uitleg WAAROM ik eigenlijk die Ultra wil gaan lopen. 

Maar eerst een samenvatting van mijn afgelopen sportweek, de Training recap:

Maandag

Een rustdagje! Eigenlijk de enige rustdag van de week. Ik was nog steeds een beetje moe van het weekend (op hardloop gebied dan ;-), dus die rustdag kwam wel als geroepen.

Dinsdag

Training met Running Improvement. Op het schema had ik wel zien staan dat we vanavond 12 kilometer zouden lopen op een snelheid van 4:30 – 4:45. Dat leek me aardig snel voor die afstand, aangezien ik de laatste tijd niet echt meer op snelheid had gelopen. Tijdens de training moest ik er echt aan wennen dat mijn ademhaling weer behoorlijk hoog zat. Dat was ik helemaal niet mee gewend na de afgelopen tijd. De eerste 6 á 7 kilometers gingen nog best okay, maar na 7 kilometer trok ik het tempo opeens echt niet meer. Het was meer een metaal dingetje, dan fysiek, denk ik achteraf.

Grumpy

Ik vond het opeens allemaal heel veel. 6 x per week training, mijn werk, het blog en nog ergens een sociaal leven tussendoor plannen. En tijdens deze training brak het me even op. Maar ik was vooral gefrustreerd waarom ik niet gewoon makkelijk dit tempo haalde, dat ik totaal niet lekker liep.

Kracht

Het tempo moest dus iets omlaag. Ik had een waanzinnig baalmoment, maar daarna ging het wel weer. Aan het eind deden we nog wat snelle 100-tjes en toen was het tijd voor de krachttraining voor benen en bovenlichaam.

Woensdag

Dinsdag vond ik een waardeloze training en daar kwam nog bij dat ik nog mijn weg moet vinden in het 6 keer per week trainen met alle dingen die ik ernaast doe. Dat klinkt alsof hardlopen prioriteit is. En eigenlijk is dat het op dit moment ook. Maar aan de andere kant ben ik geen topsporter en is het leven meer dan alleen maar lopen. Daarnaast is een schema natuurlijk goed, maar ook gewoon een leidraad. Dat schema hoef ik niet met een religieus fanatisme te blijven volgen. Soms kan het ook wel een anders.

15 K

Dat alles bedacht ik me allemaal tijdens de 15 kilometer die ik op woensdagavond liep. Deze 15 K moest op een langzaam tempo. Vanavond was het wél een fijne training. Het was fijn om langzaam te lopen en ik vond het vanavond ook fijn om alleen te lopen. Hoe leuk het ook is met anderen, soms is alleen lopen ook nodig. Al was het alleen maar om mijn gedachte op een rijtje te krijgen. Ik heb bijna nooit de rust om te mediteren, maar een lange duurloop op rustig tempo heeft voor mij hetzelfde effect al meditatie.

Training Recap: week 32

Donderdag

Vandaag stond een baantraining op het programma, maar die sloeg ik over. Vandaag waren er andere prioriteiten. Wat helemaal prima was. Morgen weer een kans om te lopen.

Vrijdag

Op vrijdagavond is in de zomerperiode de vaste trainingsavond van Running Improvement. We liepen ongeveer 10 km met een snelheid van 5:00/km. Goed te doen dus. Vanavond was het relaxed, met discussies onderweg over o.a. Wim Hof (Iceman), sportrusten en Bram Bakker. Daarna probeerden we of we de plankchallenge van Runiversity nu al konden volbrengen: 5 minuten plank! Bij mij mislukte het. Na 2,5 minuut was ik er al klaar mee. Anne-Hester deed het een heel stuk beter, maar haalde de 5 minuten ook niet. Kees en Eric lukte het wel. Uitslovers ;-). Heel knap! Ik oefen nog lekker verder.

Zaterdag

De trainingen van zaterdag en zondag had ik omgegooid en vandaag zou ik 25 kilometer moeten lopen. Uiteindelijk werden het 24 kilometers over de Posbank. Dat ging in een rustig tempo en daarom ook tergend langzaam. De eerste kilometer was het allerlangzaamst, maar dat kwam omdat ik moest stoppen omdat mij waterfles lekte en mijn rug(zak) helemaal nat was. Grrrrr… Die kilometers gingen -zoals gezegd- dus mega traag. Maar who cares? De Posbank is zo mooi nu, met die paarse hei. Zo kon ik extra lang genieten van het uitzicht.

Training Recap: week 32

Zondag

Na de spannende Olympische nacht met Dafne en Kromo (waar ik trouwens niet voor ben opgebleven) deed ik ‘s ochtends deed ik op nuchtere maag een interval training. Officieel stond er 6 x 1500 meter offroad op het programma, maar ik maakte er 3 x 1500 m en 3 x 1000 van. Het was best zwaar. Daarnaast had ik toch wel last van blaren na deze trainingsweek. Dat kwam vooral door mijn -vrij nieuwe- trailschoenen. Gelukkig hebben mijn voeten morgen 1 dagje om te herstellen. En daarna… op naar een nieuwe trainingsweek!

You Might Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × 1 =