Input your search keywords and press Enter.

Training recap: week 3

Afgelopen week was de allerlaatste trainingsweek voor de halve marathon in Maassluis. Vandaag (zondag) was de halve marathon waar ik (Erlinde) in ongeveer 8 weken naar toe heb getraind. Afgelopen week was een rustweek en dat betekende heel weinig lopen, wat ook best eens lekker was. Behalve vandaag dan, want nu moest ik natuurlijk de 21 km lopen. Hoe dat ging? Dat verklap ik natuurlijk nog niet! Lees mee met mijn sportweek.

Zondag

Vorige week zondag was een rustdag in mijn schema. Gelukkig maar, want de zaterdag ervoor had ik een blokkentraining gehad van in totaal 21 km. In totaal moest ik daarvan 15 km in wedstrijdtempo lopen. Het waaide zaterdag keihard en ik dat tempo redde ik op de meeste stukken echt niet. Die wind was zo heftig en na 7 km waren mijn benen al helemaal moe. Ik vond het een verschrikkelijke training, maar toen ik thuis kwam voelde ik me super goed. Als een ‘warrior’ die de elementen had getrotseerd ;-). Verder hoopte ik maar dat een slechte generale repetitie een goede uitvoering zou betekenen.

Maandag

Ook maandag was een rustdag. In de trein naar mijn werk was echt iedereen aan het hoesten. Een verkoudheid komt nooit goed uit, maar met het oog op de wedstrijd op zondag, wilde ik nu al helemaal geen koudje vatten. Ik zou bijna met een wit pak aan en een mondkapje voor in de trein gaan zitten.. Hopelijk was mijn weerstand goed genoeg!?

week 3

Dinsdag

Op dinsdag was het trainingsdag. En zoals je hier al hebt kunnen lezen hadden we een workshop bewust ademhalen van Martijn Mensink van Mindful Run Nederland. Volgens Martijn had hij nooit last van verkoudheid dankzij het ademhalen door de neus. Je begrijpt natuurlijk hoe ik vervolgens de hele week adem haalde (vooral in de trein natuurlijk).

Woensdag

De week voor deze rustweek was een extreem intensieve trainingsweek en dat merkte ik echt wel aan mijn lichaam. Zo had ik toen tijdens (en na) de training opeens aanhoudende kramp in mijn rechterkuit. Toen het de volgende dag nog niet weg was, leek het mij wel een goed idee om een bezoekje te brengen aan de sportmasseuse. Ik had wel eens een massage gehad maar nog nooit een sportmassage. Ik wist niet zo goed wat ik kon verwachten, maar ik dacht wel dat het pijnlijk kon zijn. Dat was het ook wel, maar nog wel dragelijk. Mijn benen werden van top tot teen gemasseerd, dus niet alleen de kuit met kramp. Na de massage voelde mijn kuit echt een stuk beter. Ik merkte dus echt verschil gelukkig!

Donderdag

Vorige week merkte ik verder dat mijn hele lichaam stijf voelde en had me daarom dus voorgenomen om in de rustweek ook wat yoga te gaan doen. Snelle lopers hebben ook flexibele heupen en deze yoga oefeningen van Tara Stiles helpen hierbij.

Vrijdag

Op vrijdagmiddag was ik vrij en ik deed o.a. de boodschappen voor het weekend met extra power food voor de run (veel fruit/groenten & bietensap) Ik had een enorm zware tas en ik dacht dat ik die wel een stuk van de auto naar huis kon tillen, maar dat bleek toch niet zo’n goed plan. Ik had daarna last behoorlijk van mijn onderrug en dat kon ik nu natuurlijk niet gebruiken. ‘s Avonds deed ik daarom wat ook wat yoga oefeningen speciaal voor de rug.

Zaterdag

Gelukkig viel het de volgende dag allemaal reuze mee met de rug, een nachtje slapen deed wonderen. ‘s Ochtends was het tijd voor een rustige training. We liepen 5 kleine rondjes door het park, de laatste mocht wel op volle snelheid. Het was super mooi weer, beetje jammer dat de weersvoorspellingen voor zondag veel minder goed waren. ‘s Middags had ik met Stefanie afgesproken bij Babo voor het uitwerken van een nieuw leuk plan voor 2015, waarover snel meer!

Zondag

Raceday! Na een ontbijt en een bietensapje wat hopelijk zorgde voor wat extra power, was het om 9:45 uur tijd om te vertrekken. We waren ruim op tijd in Maasluis, dus genoeg tijd om mijn compressiesokken aan te trekken;-). Het weer was niet al te best, het regende en was koud. Niet de meest ideale omstandigheden om mijn streeftijd te halen. Om 13:00 ging het startschot. We waren weg! Maar omdat ik niet het gras voor mijn eigen voeten wil wegmaaien (het raceverslag volgt morgen nog), sluit ik de week hier mee af.. maar wordt vervolgd dus.

You Might Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 × 2 =