Input your search keywords and press Enter.

Training recap: week 3 + nieuw doel Marathon Rotterdam óf Parijs 2017

Terug van weg geweest. De training recap: de blogpost waar ik iedere week bij houd wat ik uitspook op trainingsgebied. Zelf ben ik ook weer terug van weggeweest. Op hardloopgebied dan. Want na ruim een maand van niet-hardlopen, begon ik dinsdag weer met mijn hardloop schema. Voor de marathon, welteverstaan.

Marathon Rotterdam 2017

Naar alle waarschijnlijkheid wordt mijn eerste echte doel van 2017 de marathon van Rotterdam. Op 9 april. Maar ik houd nog een kleine slag om de arm, want het zou ook zo maar kunnen dat ik in Parijs aan de marathon van start ga. Paris Paris. Tout est possible.

42 K

Waar ik die 42 KM ga lopen is dus nog niet helemaal duidelijk. Wel staat vast dat “een PR lopen tijdens een voorjaarsmarathon” mijn nieuwe uitdaging is. Eén van de redenen waarom ik het erg leuk vind om weer voor een snelle(re) weg marathon te gaan, is het feit dat Anne-Hester ook voor de marathon van Rotterdam gaat trainen.

Niet lopen

December 2016 eindigde ik met (lichte) klachten aan mijn achillespees. Na een heel mooi hardloopjaar met veel kilometers, maakte ik in december een pas op de plaats. Rust dus. Beter gezegd: niet hardlopen. Wat ik wel deed was o.a. Bikram Yoga, Yin Yoga en krachttraining. Flexibeler worden en sterker worden was mijn doel.

Balans was zoek

En iets meer balans creëren. Dat klinkt wat zweverig, maar ik merkte dat ik de laatste tijd behoorlijk druk was. Dat leverde stress op. Ik lette minder dan goed voor me was op mijn voeding, nam te weinig rust (ik sliep vaak wat te weinig) en belastte mijn lichaam te eenzijdig. De krachttrainingen en het stretchen schoten erbij in. En toen ging mijn lichaam (wat lichamen doen als je niet goed genoeg voor ze zorgt) protesteren. In de vorm van klachten aan mijn achilles. Althans, dat is mijn conclusie.

Nieuw doel

Hoe dan ook, ik ben weer terug. Mijn klachten zijn nagenoeg verdwenen. Ik heb veel zin in mijn nieuwe schema en hardloopdoel én ik ga ervoor zorgen dat ik de balans blijf houden. Ook yoga en krachttraining krijgen meer aandacht, ik wil beter op mijn voeding letten en ik wil meer slapen. Maar nu echt!

Training recap: week 3 + nieuw doel Marathon Rotterdam óf Parijs 2017

Eigen belang

De reden dat ik deze wekelijkse Training Recap schrijf is dus eigen belang. Door zo’n samenvatting van mijn trainingsweek word ik gedwongen om mijn weken nog eens te overzien. Ik ga ervan uit dat jullie niet bij deze blog niet in slaap vallen, maar er zelf -hopelijk – ook nog wat aan hebben. Toch niet helemaal eigen belang dan…

Als het koud en donker is…

Want, net zoals de meeste mensen, vind ik het soms ook behoorlijk lastig om mijn trainingen in te plannen in een drukke werkweek. Of de deur uit te gaan als het donker is, er sneeuw ligt en het stervenskoud is. Of dat zowel op zaterdag als zondag de wekker om 7:00 uur ‘s ochtends gaat voor een training.

Fit is het nieuwe rijk

Maar man! Als je eenmaal die stap buiten de deur heb gezet. Het gevoel dat je hebt als je eenmaal aan het trainen ben. Het gevoel erna.. Dat gevoel is onovertroffen. Het is de filosofie (lees: stokpaardje) van Erben Wennemars, maar ik sta er ook volledig achter: “Fit is het nieuwe rijk”. Dan moet je wel de eerste stap  buiten de deur zetten. Maar hé, als ik het kan. Dan kan iedereen het.

Training recap: week 3 + nieuw doel Marathon Rotterdam óf Parijs 2017

Training Recap week 3:

Maandag

Om 19:00 uur had ik een afspraak bij Fysio Donders. I.v.m. mijn achillesklachten heb ik begin januari een bezoekje gebracht aan de Fysio. Het viel uiteindelijk reuze mee met de achilles gelukkig, maar het is voor mij wel van belang op bepaalde gebieden sterker te worden. Deze maandag moest ik krachtoefeningen doen, die er simpel uitzagen, maar niet simpel waren.

Dinsdag

Training met Running Improvement. Een extensieve intervaltraining. Ik merkte dat ik een tijd lang niet had gelopen. Mijn conditie was een stuk minder. Niet fijn om te merken, maar volgens Anne-Hester is dat heel normaal na een periode. Zij had hetzelfde toen ze er in augustus een maandje tussenuit was geweest. Daarna liep ze weer als een trein, dus ik maak me maar niet al te veel zorgen. Na de hardlooptraining deden we krachttesten. Lunges, Sit-ups, Plank, Rug Extensies en Push-ups.

Woensdag

Op donderdag stond een baantraining op mijn schema, maar omdat ik op donderdag een etentje had met gastbloggers Sanne, Anne-Hester en Annemiek, had ik deze training verschoven naar woensdag. De “baantraining’ deed ik op de weg, maar het ging niet van harte.

Donderdag

Vrijdag

Thuis deed ik een Yin-yoga sessie van 20 minuten.

Zaterdag

De wekker ging om 7:00 uur omdat we om 8:30 op de baan moesten staan voor de Zoladz test van Running Improvement. De Zoladz test is een conditie test waarmee je de verschillende trainingszones test. Op deze manier kom je erachter welke trainingszone goed ontwikkeld is en welke juist niet.

Zondag

Opnieuw ging de wekker om 7:00 uur. Op mijn schema stond een 15 km, maar ik moest ook om 9:30 paraat zijn om zelf training te geven voor DTI. Een super leuke groep van 8 dames. Vandaag deden we een interval training. Dit keer stond ik aan de zijlijn. Na de hardloopsessie deed ik nog wel mee met de krachttraining en toen zat mijn trainingsweek erop.

Hoppa. Dit was mijn trainingsweek. I’m back bitches 😉 Marathon training is aan!

You Might Also Like

3 Comments

  • Joyce Pots schreef:

    Super!! zet hem op erlinde!
    zelf ben ik trainen voor parijs mijn eerste marathon dus alle tips en trucs zijn welkom!

    wat is het dat jij nog twijfelt?

  • Erlinde schreef:

    Hi Joyce. Wat leuk dat jij aan het trainen bent voor je eerste marathon! Voor mij heeft Rotterdam als voordeel dat Anne-Hester en andere hardloopmaatjes van Running-Improvement (mijn ‘cluppie’), ook Rotterdam gaan doen. Gezellig dus. Daarnaast is het relatief dicht bij huis. Nadeel is dat ik Rotterdam vorig jaar ook gelopen heb. Ik vind het leuk om een andere stad te zien. Parijs lijkt me prachtig, maar de reis- en accommodatie kosten zijn hoger natuurlijk. Dat is dan weer een nadeel..

    • Joyce pots schreef:

      Parijs lijkt me ook heerlijk vandaar dat ik me daar ook heb ingeschreven vandaag de accomodatie geboekt! heb er onwijs zin in en zondag de asselronde.. een goede test of die kuiten van mij het ook allemaal leuk blijven vinden 😀
      maar als ik je hashtags op instagram zo lees ben je er wel uit en wordt het nog een keer rotterdam! wel fijn dat je dan loopmaatjes hebt die erbij zijn! Heel veel succes in ieder geval.. je zal vast knallen en heerlijk genieten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijf + negen =