Input your search keywords and press Enter.

Marathon Motivatie: Dry January / Banishing Booze?

In 2015 was het al een hit en dit jaar zijn er ook een flink aantal mensen die meedoen aan de “Dry January” Challenge. Banashing the Booze.. oftewel de hele maand lang geen alcohol. Goed idee? Of niet? Sporters en hardlopers hebben in ieder geval een ingewikkelde relatie met alcohol. In voorbereiding aan de marathon is ook altijd de vraag, mag je dan helemaal geen alcohol drinken?

Of kan of en toe een wijntje niet veel kwaad?

Feit is dat alcohol niet goed voor je is. Natuurlijk zijn er studies die uitwijzen dat rode wijn goed voor je is, maar dat geldt wel in heel beperkte mate. Rode wijn bevat flavonoïden uit de druivenvelletjes; deze bevatten veel antioxidanten en beschermen het hart. Maar de flavonoïden die kun je ook uit andere groenten en fruit halen. Dus als je nooit alcohol drinkt, dan is dat geen enkele reden om opeens met alcohol te beginnen.

Sporten en alcohol

Voor de meeste hardlopers/sporters is wel duidelijk dat je vlak voor een wedstrijd niet veel moet gaan drinken. Met een kater zul je zeker niet optimaal presteren. En als “hersteldrank” doet alcohol ook meer kwaad dan goed. Op de website Gezond Sporten van de Vlaamse overheid staan de volgende negatieve effecten beschreven:

De invloed van alcohol op je lichaam op korte termijn:

  • Alcohol vermindert de kracht en het uithoudingsvermogen van het hart.
  • Verzuurde spieren
  • Suikertekort
  • Vaatverwijding
  • Verdoofde hersen- en zenuwcellen
  • Dehydratatie
  • Het hormonale evenwicht kan uit balans raken waardoor de opbouw van spierweefsel en kracht niet meer optimaal verloopt en ondermaats blijft.

Wie op langere termijn sport én daarbij alcohol drinkt, brengt zijn lichaam ernstige schade toe:

  • Versnelling van polsslag en ademhaling
  • Verminderde weerstand
  • Het hormonale evenwicht kan uit balans raken waardoor de opbouw van spierweefsel en kracht niet meer optimaal verloopt en ondermaats blijft.
  • Beschadiging van slokdarm, maag- en darmslijmvlies
  • Hartbeschadiging
Trainen en alcohol

Maar in de trainingsfase, tussen de trainingen door, dan? Af en toe een wijntje of een biertje kan toch wel? En… het leven moet wel leuk blijven toch? Nou, de meeste topatleten en coaches zijn het er wel over eens. Alcohol doet niets voor je tijdens de training. Sterker nog, het zal je prestaties negatief beïnvloeden. Maar niet alle topatleten hebben de alcohol volledig afgezworen. Pieter-Jan Hannes bijvoorbeeld, een Belgische topatleet, drinkt nog gerust een Belgisch biertje.

Leven als een monnik
Maar ook van recreatieve marathonlopers blijkt dat geen alcohol drinken en leven als een monnik niet persé zorgt voor een PR. Juist toen ze de teugels wat lieten vieren tijdens de training, liepen ze opeens hun beste tijd op de marathon.
Dry January

En wij? Stefanie drinkt sowieso nauwelijks alcohol, maar Erlinde kan een wijntje of biertje wel waarderen. Maar inmiddels is zij -een beetje tegen wil en dank- ook bezig met de Dry January Challenge. In de eerste van januari  werd ze ziek. Ze bleek ze een bijholte ontsteking te hebben en kreeg ze een antibiotica kuurtje. Dus de eerste helft van januari zal al alcoholvrij verlopen. Dan kan de tweede helft van januari er ook nog wel bij.

Cold Turkey

En daarna? Daarna zien we wel weer verder. Misschien wordt het een Dry February. Een een Dry March? Het zou kunnen. Maar misschien ook niet. Sommige dingen wil je misschien niet volledig afzweren.

You Might Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 + zeventien =