Input your search keywords and press Enter.

For The Love Of Snow: wintersport voorbereiding

Nog maar een paar weken en dan ga ik (Erlinde) een weekend op wintersport in Oostenrijk, ik kan niet wachten! Sommige mensen kunnen de lol er niet van in zien, maar ik hou van de bergen, de kou en de sneeuw. En van skiën! Tijdens de wintersport vraag je best veel van je lichaam. Je bent de hele dag actief bezig en je spieren moeten hard werken. Ook doe je een beroep op evenwicht en coördinatievermogen. En de vergeet de après-ski niet! Ook dat vraagt veel energie. Dan kan je maar beter goed voorbereid zijn.

Cardio

Met een goede conditie en uithoudingsvermogen gaat het skiën en snowboarden een stuk makkelijker. Hardlopen en/of fietsen is een prima voorbereiding. Neem ook geregeld heuvels en trappen mee in de training. Ook touwtjespringen is een goede oefening. En dat kost je helemaal niet zoveel tijd. Start de eerste dag met 1 minuut en bouw het op zodat je 3 minuten kunt volhouden. Je kunt een simpel spingtouw van je dochter/zusje/buurmeisje gebruiken of dit professionelere springtouw van Adidas (via Otto).

Core

It’s all about that core! Je corespieren houden je romp rechtop en zorgen voor een stabiele basis voor je armen en benen. De Plank is de ideale core-oefening. Op de website van Woman’s Health zie je precies hoe je moet planken. Probeer de plank minstens 1 minuut vol te houden. (Victoria Secret modellen schijnen de plank 10 minuten te kunnen volhouden…)

Flexibiliteit en coördinatie

Flexibiliteit zorgt ervoor dat je spieren op hun ideale lengte zijn en zodoende op hun best presteren. Stretchen dus! Ook yoga is dus aan te raden. In de verschillende yoga stylen zijn er ook een heleboel balans oefeningen te vinden. Een oefening die je ook kunt doen is het volgende: Ga op één been staan en raak met je hand de vloer aan. Kom daarna weer terug omhoog. Doe dit langzaam en dertig seconden op elk been, wissel af en doe het in totaal 2 minuten.

Kracht
  • Lunge: 1 minuut op elke been
  • Squat: 1 minuut
  • En leef je uit op de sportschool! Doe bijvoorbeeld de Leg press & Leg extensions
Visualisatie

Onder topsporters is visualiseren een bekend fenomeen. Voorafgaand aan een belangrijke wedstrijd visualiseren ze precies alle bewegingen die zij moeten maken om tot een topprestatie te komen. Zo zitten skiërs bovenaan de piste met hun ogen dicht de perfecte afdeling maken. Maar je hoeft geen topsporter te zijn om te kunnen visualiseren. Iedereen kan het. En je kunt het dus ook gebruiken tijdens een week wintersport. Zo ga je net zo soepel als deze dames met ‘balls of steel’ van de berg af!

Jackson Hole – Ski Like A Girl | EpicTV Choice Cuts

You Might Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 + 5 =