Input your search keywords and press Enter.

5 redenen waarom je een triathlon moet doen

“Triatleten zijn luie mensen”. Niet mijn uitspraak. Ik zou niet durven, als net-beginnend-triatleet. Maar deze uitspraak is van één van de leden van Triathlon Vereniging Arnhem. Sinds kort train ik bij deze club. Ik doe daar de ‘Start2Tri cursus’ en samen met 15 andere Start2Tri-ers doe ik over 2 weken mee aan mijn allereerste triathlon.

Ik doe een kleintje (1/8). Dat betekent: 500 meter zwemmen in open water, 20 km fietsen en 5 km hardlopen. Qua afstand lukt dat. Dat weet ik ik zeker omdat ik het zondag heb geprobeerd: Ik zwom gisteren ongeveer 800 meter, sprong daarna op de racefiets en fietste 25 km en daarna rende ik nog 7,5 km.

Als ik dat zo opschrijf klinkt dat als een heel gedoe en ook wel als iets ‘zwaars’, maar dat was het eigenlijk helemaal niet. De uitspraak“Triatleten zijn luie mensen” snap ik inmiddels wel. Al klinkt lui wat negatief. Met mijn triathlonschema van 5 keer per week trainen is ‘lui’ ook niet het eerste woord waar je aan denkt. Maar toch, trainen voor een triatlon met 5 keer week trainen is makkelijker dan trainen voor een marathon waarbij je 5 keer per week ‘moet’ trainen. (Disclaimer: ik train nu natuurlijk niet voor een IRONMAN, een hele triathlon, want ik kan met voorstellen dat ik er dan wel wat anders over denk).

1. Triathlon is makkelijk

De reden waarom ik het trainen ‘makkelijker’ vind, is de afwisseling van de sporten. Vijf keer per week hardlopen is mentaal veel zwaarder dan zwemmen, fietsen en lopen. De afwisseling maakt het vooral heel erg leuk en dus beter vol te houden. Overigens hoef je niet per se vijf keer per week te trainen voor een triathlon. Het kan zeker met minder trainingen. Dat is afhankelijk van welk doel je jezelf stelt. Maar dat geldt natuurlijk voor iedere (duur) sport.

2. Het maakt je fit en gezond

In 2015 deed ik mee aan mijn eerste marathon. Door al dat trainen voelde ik me super fit en dat gevoel is verslavend. Dat wilde ik vasthouden en dat was een reden om vooral door de trainen voor marathons. ‘Dankzij’ mijn blessure voor de Rotterdam Marathon, ben ik uiteindelijk verzeild geraakt in de triathlon wereld. Door de combinatie van zwemmen, racefietsen en hardlopen voel ik me opnieuw fit! Door de verschillende sporten te combineren verbrand je makkelijker calorieën. Bijkomend voordeel van de zwemtraining, is dat niet alleen je onderlichaam gespierd(er) wordt, maar ook je bovenlichaam. Meer in balans dus, qua looks :).

3.  Minder kans op blessures

Mijn blessure onder mijn voet is inmiddels helemaal verdwenen en ik vermoed dat het een stuk beter is voor je lichaam om aan cross-training te doen. Door de drie verschillende sporten wordt het lichaam minder eenzijdig belast en dat vermindert de kans op blessures.

4. Triathlon is voor iedereen

Nee, triathlon is niet alleen voor mannen. Jaarlijks groeit het aantal dames dat een triathlon doet. Inmiddels is ongeveer 30% van de Nederlandse Triathlon Bond van het vrouwelijk geslacht (bron: Transition/ NTB).

5. Verleg je grenzen met multisport

Je kan op heel veel verschillende manieren je grenzen verleggen. Het lopen van een marathon is bij hardlopen de meest voor de handliggende manier.  Om mij heen zie ik steeds mensen die na het lopen van de zoveelste marathon wel iets nieuws willen, geblesseerd raken of om welke reden dan ook uitkomen bij een triathlon. Want hoe tof is het om te kunnen zwemmen, fietsen en hardlopen in 1 wedstrijd? Dat maakt je een zwemmer, fietser, hardloper én triatleet!

5 redenen waarom je een triathlon moet doen

You Might Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × 1 =