Input your search keywords and press Enter.

De (levens)lessen van de marathon

Precies 6 weken geleden liep ik de marathon van Rotterdam. Niet mijn beste en zeker niet mijn leukste marathon ooit. Het was vooral enorm afzien en ik overwoog om tijdens de marathon uit te stappen. Dat is iets wat nooit eerder bij mij was opgekomen. Uitstappen, dat doe je niet. Zo dacht ik altijd. Tenzij je geblesseerd bent natuurlijk.

Ik was niet euforisch toen ik over de finish op de Coolsingel ging, maar wel blij en vooral erg opgelucht. Toch had ik een beetje een bittere nasmaak na die marathon. Of  het nou kwam omdat ik geen PR had gelopen of omdat ik daarna zat opgescheept met een blessure, ik weet het niet. Wat ik wel weet is  dat er inmiddels aan aantal weken zijn verstreken en ik die marathon nu in een ‘ helicopter view’ kan zien. Gelukkig heeft de marathon mij wat opgeleverd. Dit zijn de (levens)lessen die ik heb geleerd.

1. Accepteer tegenslagen en deal ermee

Tegen het einde van de marathon training voelde ik me steeds beter. Ik was fit. De trainingen gingen ook steeds beter en ik had het idee dat ik mijn streeftijd van 3:31 zeker zou kunnen halen. Maar ja. De marathon/ het leven gaat zelden precies zoals je van plan bent. Precies een week van voor de start kreeg ik een blessure aan mijn voet. Zelfs wandelen kon ik niet, ik liep mank. Het leek mij vrijwel onmogelijk dat ik 42 km zou kunnen hardlopen. Toch was dat precies wat ik op zondag 9 april jl. deed. Op de dag van de wedstrijd had ik -wonderbaarlijk genoeg- nauwelijks last van mijn voet. Van de warmte had ik daarentegen wel veel last. Normaal gesproken is het goed nieuws als de zon schijnt en het 23 graden is. Alleen niet op de dag van de marathon. Maar ideaal wordt het toch nooit. Mijn les: Tegenslagen en obstakels maken deel uit van het proces. In plaats van heel hard te gaan stampvoeten dat het onrechtvaardig is, kun je ze maar beter accepteren. Deal ermee, je komt er wel doorheen.

2. Onderschat het belang van je eigen plezier niet

Toen ik trainde voor een marathon van Rotterdam vroeg ik me zelf wel eens af waarom ik eigenlijk tot doel had gekozen om een marathon op de weg te gaan lopen, terwijl ik het lopen van trails zoveel leuker vind. Om de één of andere reden vond ik het toch een goed idee, toen ik met mijn marathonschema begon. Tijdens mijn trainingsperiode en gedurende de marathon vond ik het op heel veel momenten helemaal niet leuk. Sterker nog: ik vond het verschrikkelijk. Terwijl dat zo anders is als ik in de bergen en/of op de trails loop. Les: plezier in de trainingen én tijdens de marathon is belangrijker dan het halen van de finish in een snelle tijd.

3. Doe waar je goed in bent

En in het verlengde ervan geldt ook dat ik beter kan doen waar ik goed in ben. Dat is niet zozeer het lopen van marathons op de weg. Het lopen van lange afstanden op een constante snelheid, ligt mij niet zo. De afwisseling en het verrassingselement van trailrunnen mis ik daarbij. Klimmetjes, afdalingen, smalle paadjes, meer ‘in het moment moeten zijn’ is wat mij daarbij aanspreekt. Net zoals andere -avontuurlijke- sporten zoals mountainbiken, surfen en skiën. Les: in je kracht staan houdt in dat je de dingen doet die bij je passen, die je kunt en waar je in gelooft.

4. Balance: The Ultimate Goal.

Twee jaar geleden liep ik mijn eerste marathon in Antwerpen. Ik voelde me (daarna) super fit. Dat gevoel van fit zijn vond ik meer dan fantastisch. Dat maakt het lopen van marathons misschien ook wel verslavend. Dit was in ieder geval een belangrijke reden waarom ik het vooral wilde doorzetten. Tijdens de afgelopen marathontrainingen maakte ik vooral veel kilometers en vergat ik daarbij belangrijke onderdelen die ook deel uitmaken van de training zoals rust. Ook was mijn voeding niet altijd optimaal. Ik was er zo op gebrand om maar aan mijn kilometers te komen, dat ik andere belangrijke elementen vergat. Terwijl de tijd dat je over de finish komt, maar een relatief klein deel is van de marathon(training). Les: Het gaat niet om perfectie of jezelf onnodig te beperken om maar moeten te presteren. Het gaat erom jezelf zo goed mogelijk te voelen. Kortom, the key to life is balance.

foto: door Barbara Kerkhof

You Might Also Like

3 Comments

  • Marcel Bergwerff schreef:

    Erlinde, wat een mooi verslag over je marathon lessen. Wat brengt sporten ons vele leerzame en mooie inzichten hè! Ik zie je blog nu voor het eerst, we hebben vandaag kennisgemaakt tijdens de barbeque bij het fantastische evenement sixty. Erg leuk, je blog. Bedankt voor het enthousiast vrijwilligen van vandaag. Succes met je nieuwe sportieve doelen, waarin plezier voorop staat! Succes.

    • Erlinde schreef:

      Hi Marcel,

      Dank je wel voor je bericht! Wat goed dat je run-way girls hebt gevonden 😉 Leuk om met je kennis te maken en sixty60 was inderdaad een fantastisch evenement. We komen elkaar vast nog eens tegen tijdens een wedstrijd of ander evenement. Jij ook veel succes met al je bezigheden!

      groetjes Erlinde

  • Arny schreef:

    Mooi verslag en echte lessen! Kan alles nu ook beter plaatsen. Hoop je nog vaak tegen te komen, was ook ongeveer een jaar geleden en nu zit ik bij RI;) grtjes Arny

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 × vier =