Input your search keywords and press Enter.

De 10: trailrunning benodigdheden

De 10: trailrunning benodigdheden

De 10: trailrunning benodigdheden

Trailrunning wordt steeds populairder, maar het off-road hardlopen is nog niet door iedereen ontdekt. Asics wil daar verandering brengen en wil meer mensen verleiden tot trailrunning. Want -zo zegt Asics- It’s a big world. Go explore it! Waarom zou je alleen maar asfalt vreten, als je ook door betoverend mooie natuur kunt rennen? Erlinde hoef je niet te verleiden, die is al overtuigd, maar ook Stefanie loopt tegenwoordig vaker in het bos.

Waar?

Het avontuur is dichterbij dan je denkt. Er loopt namelijk altijd wel een trail naast, dwars door of boven je vaste hardlooproute. Trailrunning kan al op alle wegen die náást het asfalt lopen. Maar het leukste is natuurlijk om echt de wijde wereld in te trekken.

De 1o voor je ultieme trailavontuur

Trailrunning vergt wel iets meer voorbereiding dan een normaal hardlooprondje op het asfalt. Een aantal dingen zijn echt onmisbaar als je de natuur in trekt. Dit is ons lijstje van 10 benodigdheden voor je ultieme trailavontuur.

  1. Een lichtgewicht hardlooprugzak (met of zonder ingebouwde watervoorraad). Om je proviand, extra jasje, telefoon enz. mee te nemen.
  2. Een trailrunning outfit die je volledige bewegingsvrijheid geeft. In de zomer kun je het best kiezen voor loszittende kleding, waarmee je profiteert van van afkoelende briesjes. Net als bij ‘gewoon’ hardlopen moet je katoen vermijden en kies je voor synthetische materialen met warmte en vochtafvoerende kwaliteiten (dry-fit). Ook trailschoenen helpen je off-road. Goede grip is essentieel zodat je niet uitglijdt als je naar boven of beneden loopt. Een relatief vlak profiel met weinig tractie is bij gewone hardloopschoen prima. Maar bij trailschoenen is de tractie grof.
  3. Een banaan, gel of energiereep. Neem altijd iets te eten mee, ook al ben je een kort rondje van plan. Een trail kan tegenvallen, je kunt de weg even kwijt raken en dan ben je veel langer onderweg dan je van plan was. Je wilt geen hongerklop/ geen man met een hamer tegenkomen zodat je niet meer verder kan. Better safe than sorry!
  4. Hetzelfde geldt voor water. Wij zijn door schade en schande wijs geworden, maar we nemen nu altijd water mee op een trailrun.
  5. Een groot deel van je lichaamswarmte raak je kwijt via je hoofd. Je zou denken dat je je hoofd dan maar beter niet kunt bedekken. Maar hierbij weegt de bescherming tegen zon zwaarder, vooral als die zon sterk is. Kies voor bescherming tegen de zon zoals een hardlooppet, liefst van het dry-fit materiaal, of een Buff.
  6. Je ogen bescherm je tegen de zon met een zonnebril. 
  7. Het weer kan zomaar omslaan tijdens je trail. Handig is het dan ook om een opvouwbaar jack gemaakt van waterafstotend materiaal mee te nemen.
  8. Waar geen wegen zijn, moet je terugvallen op je oriëntatie vermogen. Met een goede topografische kaart en een kompas kun je met een gerust hart gaan lopen. Heb je een GPS-systeem, dan is dat natuurlijk helemaal ideaal.
  9. Telefoon. Voor je-weet-maar-nooit. Als je onverhoopt geblesseerd raakt is het fijn om iemand te kunnen bellen en niet 4 km tot de bewoonde wereld te hoeven kruipen. En van die mooie natuur wil je nauurlijk ook af en toe een fotootje maken.
  10. Verder helemaal niets. Geniet! Probeer snelheid, tijd en afstand eens los te laten. Sta stil bij dat fantastische uitzicht en voor je het weet loop je al een flink stuk. Maar dan zonder dat je op je horloge je kilometertijden bekijkt.

De 10: trailrunning benodigdheden

You Might Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zestien − 7 =