Input your search keywords and press Enter.

Crosstraining: mix van lopen en kracht

Crosstraining: mix van lopen en kracht

Zoals je misschien wel weet doen we regelmatig mee met de hardlooptrainingen van Arnhem Loopt. Maar onze trainer Jan geeft meer dan alleen looptrainingen, hij wisselt het af met zogenaamde Crosstrainingen. Tijdens die Crosstrainingen ligt het accent meer op kracht dan op het lopen. Het is een zware work-out in de buitenlucht waarbij onder andere medicijnballen, Bulgarian bags en kettlebells worden gebruikt. Ook vechtsport elementen komen aan bod. Wij vonden het tijd om de proef op de som te nemen en eens mee te doen.

Mae Geri

We hadden alleen een klein probleempje, de crosstraining was die week op donderdagavond en dan moet Stefanie werken. Erlinde ging daarom alleen, maar ze was natuurlijk niet de enige want er waren genoeg loopmaatjes aanwezig. We begonnen met een warming-up bestaande uit boksen (hoeken, jabs, knieën enz.) op een stootkussen. Daarna gingen we de stoottrap oefenen. Deze trap ken ik (Erlinde) nog wel uit het kickboksen en daar wordt het een “Mae Geri” genoemd. Het is een voorwaartse trap met de bal van je voet. Ik moest alleen wel even wennen aan het kleine stootkussen dat nu werd gebruikt. Dat was soms wat lastig mikken (sorry Jan).

Battle rope

Daarna gingen we iets doen wat ik al heel lang niet mee had gedaan: touwtrekken! Dat was super leuk, vooral omdat ons team twee keer achter elkaar won.#Bam! Daarna gingen we door naar de kern: Al ‘squatend’ met een medicijnbal kaatsen tegen de muur en vervolgens een rondje van 400 meter (al ben ik niet meer helemaal zeker over de afstand) rennen. Met z’n tweeën vormden we 1 team en het doel was om samen in totaal 10 rondjes te rennen en 200 keer te kaatsen.

Kaatsenballen

Met dat kaatsen is de bedoelen dat je op ongeveer 1,5 meter van een hoge muur gaat staan en met de medicijn bal in je handen zo diep mogelijk door je knieën zakt. Daarna moet je de bal zo’n 3 meter hoog tegen de muur gooien (bij vrouwen ligt de lat trouwens wel iets lager). Daarna moet je de bal vangen en weer opnieuw gooien. Ik moest even inkomen met die bal, maar daarna ging het lekker. En ja.. samen met Emmy hadden wij als eerste team de opdracht klaar! #Bam II! Daarna hadden we nog tijd over voor wat interval training, afgezien van wat steken in de zij hier en daar, ging dat ook lekker.

Toe aan een nieuwe uitdaging?

Als je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging waarmee je je hele lichaam traint en -als het goed is- ook nog je loopprestaties worden verbeterd, dan zou crosstrain wel eens iets voor jou kunnen zijn. Persoonlijk vind ik het fijn dat de krachtraining buiten is en wordt afgewisseld met hardlopen. Elke training is anders en dat maakt het wel zo afwisselend. Als je benieuwd bent naar Crosstrain, check dan de informatie op deze website.

You Might Also Like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 − 1 =