Outdoor,  reizen

48 hour Challenge: dag 1 Col de la Madeleine

door Erlinde

Precies een week geleden werd ik op zaterdagochtend wakker in een tent in Frankrijk. Op 2000 meter hoogte. Met dit uitzicht. Op vrijdag was ik van Arnhem naar Frankrijk gereden onder het mom van de 48 hour Challenge, wat ik in deze blog heb beschreven. De 48h challenge het kort: een mooi avontuur in de Franse bergen met een tijdsbestek van een weekend.

Roadtrip naar Vanoise

Na pak ‘m beet 10 uur rijden en de nodige stops, kwamen we vrijdagavond op een campingspot in Frankrijk aan. In eerste instantie hadden we nog het plan om op vrijdag onderweg ergens in een soort van B&B te overnachten, zodat het niet zo’n enorme afstand in eens was. Maar de roadtrip ging voorspoedig. Wonder boven wonder was het rustig op de weg en rond een uur of 22:00 waren we in de buurt van onze bestemming: Vanoise National Park.

Panoramarunde unter Gletschergiganten

In de auto hadden we bedacht om op zaterdag een flinke wandeltocht te doen (inclusief bepakking) en zondag terug te lopen. Volgens Duitse boekje “52 Tageswanderungen in Vanoise” duurde de door ons uitgekozen wandeltocht 2 dagen. We zouden er in ieder geval 10 uur over doen. Deze route Plan du Lac- Sentier Balcon de l’ Arpont was in goed Duits de Panoramarunde unter Gletschergiganten. Dat klonk veelbelovend.

Vrijdagnacht

Maar dat was voor zaterdag. Eerst moesten we nog een overnachtingsplek voor vrijdag zien te vinden in de Franse bergen. We reden richting bergop naar de beroemde bergpas Col de la Madeleine. Via alle mooie haarspeldbochten kwamen door een verloren skidorp. Ik ben niet helemaal zeker van de plaatsnaam, maar het kan bijna niet anders dan dat het Saint Francois Longchamp was. Dat zag er nu uit als een spookstad. Er was niemand, aangezien het wintersportseizoen nog niet van start was gegaan.

Col de la Madeleine

Het dorp bestaat uit de beroemde Franse hoogbouw, die zijn beste tijd wel heeft gehad. De Oostenrijkse Gemütlichkeit is hier volgens mij ver te zoeken in de winter. Maar goed, daar waren we hier ook helemaal niet voor. Snel dat dorp uit, door naar de top van de col de la Madeleine. Die was op 2000 meter. En allemachtig wat was het mooi daar. Het was donker, maar dankzij de (bijna) volle maan was er voldoende licht om wat te zien. En onze hoofdlampjes hielpen ook mee.

Tent

En dan komt het onvermijdelijke moment. Het opzetten van de tent. Gelukkig was de tent A) niet zo ingewikkeld om op te zetten en B) mijn bijdrage aan het opzetten 0,0%. Het was wat frisjes op 2000 meter hoogte, dus ik was blij dat ik een warme slaapzak had geleend (en niet mijn eigen -veel te koude- slaapzak had meegenomen). Ook had ik thermo kleding aan. Desondanks had ik het ’s nacht wel wat fris, maar dat kwam omdat ik de capuchon van de mummy slaapzak niet gebruikte. Toen ik een muts opzette en de capuchon gebruikte, scheelde dat zo veel. De regel dat je veel warmte via je hoofd verliest, zag ik dus bevestigd. Een wijze les, voor de komende nacht.

Na regen…

Toen ik trouwens eenmaal goed en wel in de tent lag, begon het te regenen. En niet een klein beetje. Keihard! Ik maakte me wel een beetje zorgen. Als het de komende 2 dagen maar niet van dat ellendige weer was, want dat zou wel zuur zijn. Maar mijn zorgen bleken voor niets geweest. De volgende dag waren alle wolken verdwenen. Holy crap, wat was het gaaf om zo wakker te worden. In de middle of nowwhere op een berg. Dat ik niet zoveel geslapen had, vergat ik gelijk. Man, wat kreeg ik een energie van de schoonheid van de natuur, de zon die langzaam opkwam en boven de bergen uitrees.

Beter dan de Burj- al Arab

Daar kan een 5 sterren hotel niet tegenop. Wat zeg ik, een overnachting in het 6 sterren Burj al-Arab in Dubai, haalt het niet bij een overnachting in een tent met zo’n uitzicht. En dit was pas nacht 1. Nacht 2 zou nog veel spectaculairder worden. Al wist ik dat toen nog niet.

Packing Smart and Traveling Light

Want eerst moest ik al mijn spullen zien te verzamelen en me klaar maken voor onze wandeltocht. Want ik constateerde dat ik de klassiek gemaakte fout zelf had gemaakt: ik had veel te veel spullen in mijn rugzak gepropt. Hoe vaak moet ik het mezelf nog vertellen op reis en helemaal nu ik daadwerkelijk door de bergen zou gaan crossen met die rugzak: Packing Smart and Traveling Light. Tja. De volgende keer doe ik het… Maar dan echt!

Hoe de wandeltocht verliep en de spectaculaire overnachting van zaterdag en zondag bewaar ik voor de volgende blog. Deel 3 van de 48h Challenge dus. To be continued..